Uttalelse: Norge må protestere overfor Marokko

Venstres sentralstyre mener den norske regjeringen må protestere mot Marokkos voldelige aksjoner i Vest-Sahara. I dag tidlig gikk marokkanske sikkerhetsstyrker til angrep på en gruppe sahrawier som protesterte fredelig mot den marokkanske okkupasjonen av landet. Minst én sahrawi er drept, og flere er hardt skadd.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Trine Skei Grande og den sahrawiske menneskerettighetsforkjemperen Rabab Amidane.

Foto: Naomi Røkkum

Det er i dag bred folkerettslig enighet om at Marokkos okkupasjon av Vest-Sahara er ulovlig, og området omtales som Afrikas siste koloni. I dette området begås det menneskerettighetsbrudd på en daglig basis, og ifølge Flyktningeregnskapet 2009 er over 116 000 mennesker drevet på flukt bare i dette området.

Venstre ønsker å anerkjenne en sahrawisk arabisk demokratisk republikk som en selvstendig stat, og mener Norge nå må legge press på både Marokko og på Frankrike, som er de marokkanske myndighetenes nærmeste støttespiller i FNs sikkerhetsråd, slik at sahrawiene får realisert sitt legitime krav om selvbestemmelse.

Uttalelse fra Venstres sentralstyre 8.11.2010

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**