Merkelig fremgangsmåte om datalagringsdirektivet

Torsdag ettermiddag samlet talsmenn fra SV, Sp, Kristelig Folkeparti, Fremskrittspartiet og Venstre seg for å vise at de fem partiene utgjør nei-partiene til datalagringsdirektivet, melder NTB. — Datalagringsdirektivet er et brudd med historiske tradisjoner om å stå opp for enkeltmenneskets rettigheter, sier Venstres nestleder Helge Solum Larsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Helge Solum Larsen advarer Høyre mot å støtte datalagringsdirektivet.

Foto: Frode Kleppe

Arbeiderpartiet som har flertall i regjeringen, legger opp til at Stortinget skal få EUs datalagringsdirektiv til behandling før jul. Solum Larsen og de øvrige partirepresentantene mener at det er uklokt å presse gjennom et vedtak om datalagringsdirektivet allerede nå. Budskapet fra de fem er at direktivet ikke bør behandles før EU er ferdig med sin evaluering og eventuelle revidering av direktivet, melder NTB.

— Dette betyr at Ap legger opp til behandling av et direktivforslag som kan bli betydelig endret. Dette vil være en svært merkelig fremgangsmåte som setter regjeringspartnerne SV og Sp i en fryktelig situasjon, sier Helge Solum Larsen.

— Datalagringsdirektivet er et brudd med historiske tradisjoner om å stå opp for enkeltmenneskets rettigheter. Direktivet innfører et nytt prinsipp og at alle for sikkerhets skyld skal overvåkes hele tiden, sier Solum Larsen, som advarer Høyre mot å støtte direktivet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**