Stortinget hedrer Anna Rogstad

I dag markerer Stortinget at det er 100 år siden Anna Rogstad møtte som den første kvinne på Stortinget. Hun representerte Frisinnede Venstre, som stilte felles liste med Høire. – En viktig pioner, som sto i en sterk Venstre-tradisjon, sier Venstre-leder Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Historiens første kvinne på Stortinget: Anna Rogstad.

Foto: Norsk Folkemuseum / Foto: Anders Beer

17. mars 1911 møtte Rogstad for første gang som vararepresentant for Jens Bratlie, og ble dermed historiens første kvinne på Stortinget. Rogstad ble valgt på listen for Gamle Aker krets i Kristiania. Da Jens Bratlie ble statsminister i februar 1912, møtte Anna Rogstad på Stortinget for resten av perioden (1912—13).

- Rogstad representerte starten på noe Norge er veldig stolt over 100 år senere, sier Skei Grande.

– Rogstad representerte starten på noe Norge er veldig stolt over 100 år senere, sier Skei Grande.

Kvinnesak
Det var innføringen av begrenset stemmerett for kvinner i 1907, som gjorde at også kvinner kunne velges til politiske verv. I 1909 stilte Anna Rogstad til valg for Frisinnede Venstre, i valgsamarbeid med Høire.

– Rogstad representerte starten på noe Norge er veldig stolt over 100 år senere. Nemlig kvinnenes politiske rolle og ansvar. Uten hennes innsats hadde Norge sett annerledes ut, sier Trine Skei Grande.

– Publikumsgalleriet på Stortinget var overfylt, og det var en stor folkemengde utenfor. Det beviser hvor stort trykk det var i Norge for likestilling på den tiden, påpeker Skei Grande.

Bredt politisk engasjement
Rogstad var en aktiv kvinnesakskvinne. Hun var selv med på å drive frem den endringen i stemmerettsreglene som ga henne anledning til å stille til valg i 1909.

"Da Rogstad kom inn på Stortinget 57 år gammel, hadde hun bred erfaring fra sitt aktive yrkesliv og politiske engasjement. I likhet med mange andre ledende kvinnesakskvinner var Anna Rogstad lærerinne. Hun tok initiativ til og ble bestyrer av det som skulle bli en fortsettelsesskole for piker, som etter stor oppslutning ble overtatt av kommunen", skriver Stortinget i sin historiske biografi om Rogstad.

I tillegg til skole og utdanning, engasjerte Rogstad seg også i helse- og omsorgsspørsmål og saker om forsvar, bygningsvesen og arbeidsliv. Hun var først medlem av kirkekomiteen og ble i 1912 medlem av næringskomiteen.

Mer informasjon:
Les Stortingets historiske biografi: Anna Rogstad