Ingen offentlig støtte til omskjæring

Venstres sentralstyre mener at inngrep av kosmetiske, religiøse eller andre ikke-medisinske grunner skal bekostes av den eller de det gjelder, og ikke av det offentlige.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Uttalelse fra Venstres sentralstyre, 09. mai 2011

Forslaget fra Helse- og omsorgsdepartementet om å tilby rituell omskjæring av gutter uten kostnad innenfor det offentlige helsevesenet, er unødvendig for medisinsk sikkerhet av medisinske grunner, og et dårlig svar på kostnadsutfordringene i helse-Norge. Det skal være et prinsipp at for at det offentlige skal dekke kostnadene ved et inngrep, skal inngrepet ha en medisinsk begrunnelse.

Det er en betydelig forskjell på rituell omskjæring av guttebarn og kjønnslemlestelse av jenter, som også ofte blir omtalt som omskjæring. Det siste er en barbarisk skikk uten religiøse årsaker, men med en direkte kvinnefiendtlig begrunnelse, og som gir store fysiske lidelser for jentene som blir utsatt for overgrepet. Rituell omskjæring av gutter er utvilsomt religiøst begrunnet, og mulig å foreta uten fysiske lidelser.

Men rituell omskjæring må foretas av kvalifisert og godkjent helsepersonell, og Venstre støtter en lovregulering av at bare leger kan utføre slike inngrep.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**