Venstre med felles Agder-liste til stortingsvalget

Nominasjonskomiteen i Agder Venstre skaper i dag historie når den innstiller på samme stortingsliste for både Aust- og Vest-Agder, med sentralstyremedlem og Grimstad-ordfører Hans Antonsen som listetopp. Det er første gang et stortingsparti stiller samme liste i flere fylker.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Hans Antonsen

-Uansett hvor du er i Aust- eller Vest-Agder, er folk opptatt av at hele Sørlandet må få større gjennomslag på Stortinget. For dem som tror det er lettest å oppnå det med nye folk, tilbyr vi et sterkt team, sier nominasjonskomiteens leder Helene Falch Fladmark, som selv var stortingsrepresentant fra 1997-2000.

Rekordvalg
47 år gamle Hans Antonsen er ny som stortingskandidat, men har lang fartstid i norsk politikk og samfunnsliv. Han er i sin andre periode som ordfører i Grimstad, der Venstre i fjor høst gjorde et nytt rekordvalg med 20% oppslutning.

– Valgresultatene i Grimstad har vist mulighetene for et Venstre som åpner seg og har appell til brede lag av befolkningen. Jeg tror det er mulig å oppnå tosifret oppslutning for Venstre i begge Agderfylkene. Selv er jeg glad for, og motivert av, tilliten som lokallagene og nominasjonskomiteen har vist meg, sier Hans Antonsen. Han har vært generalsekretær i Venstre, statssekretær i Nærings- og handelsdepartementet for Lars Sponheim, informasjonssjef ved Ericssons FoU-avdeling og gründer i rådgivningsfirmaet Ordkraft.

F.v. Pål Koren Pedersen, Kristin Øygarden, Hans Antonsen, Eva Kvelland

Foto: PNT

Første felles liste
– Så langt vi kjenner til, er dette første gang et av partiene på Stortinget stiller samme liste i flere fylker. Vi er stolte over at Venstre er først, og at det skjer først i Agder, sier Fladmark. – For spørsmålet for Agder er ikke enten eller, i alle fall ikke Aust eller Vest. Sørlandet trenger folk på tinget som tenker både og: Både by og bygd, både kyst og hei, både tog og vei, både åndsliv og næringsliv.

– Hans Antonsen og Eva Kvelland er sterke liberale allroundere og de mest kjente Venstre-politikerne vi har på Sørlandet. Med Kristin Øygarden og Pål Koren Pedersen i tillegg har vi et topplag som både kan rocke regionen og jazze opp inntrykket av Venstre. Sammen har de erfaring både fra nasjonal og lokal politikk, fra nærings- og kulturlivet, fra forskning og fra helsesektoren, og de vil utgjøre en forskjell for Sørlandet, sier Fladmark.

Venstre var sist representert på Stortinget fra Vest Agder i 2005-09 med Anne Margrethe Larsen, som står på æresplassen på listeforslaget. I Aust-Agder må vi tilbake til Øyvind Bjorvatn, som satt på tinget for Venstre i to perioder fra 1965-1973.

Les mer om de foreslåtte kandidatene hos Agder Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**