Skeptisk til kinesisk teknologi i norsk mobilnett

Kinesiske Huawei, som er svartelistet i USA og Australia, er sentral som teknologileverandør til utbyggingen av det nye mobilnettet i Norge. – Jeg synes generelt det er ganske skremmende at vi ikke har et mer bevisst forhold til utbyggingen av vår infrastruktur. Det virker som om vi ikke har tenkt gjennom følgene av dette, sier Venstre-leder Trine Skei Grande til Aftenposten i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Denne uken gikk etterretningskomiteen i den amerikanske kongressen hardt ut mot den kinesiske teknologigiganten Huawei, fordi de frykter at selskapet vil kunne drive spionasje for Kina. Mye av grunnen til frykten er at Kinas lovverk tillater myndighetene å hente ut all informasjon om kinesiske selskaper, til enhver tid. Komiteen påstår at Kina og Huawei har muligheten til og motivet for å drive spionasje, og advarer mot å la selskapet slippe til i viktig infrastruktur, som bredbånd og mobilnett, i USA og Canada. Selskapet, som ledes av en tidligere offiser, har også blitt utestengt fra bredbåndsutbygging i Australia.

Sentrale i utbyggingen av mobilnettet i Norge

- Vi må ha et bevisst forhold til utbyggingen av viktig infrastruktur, mener Trine Skei Grande.

– Vi må ha et bevisst forhold til utbyggingen av viktig infrastruktur, mener Trine Skei Grande.
Foto: Microsoft

Det samme selskapet er sentrale i utbyggingen av det nye 4G-nettet i Norge. Både Telenor og NetCom har Huawei som sentral teknologileverandør.

Overfor Aftenposten viser Skei Grande til at mobilnettet er en stadig mer sentral del av infrastrukturen i samfunnet.

– Jeg synes generelt det er ganske skremmende at vi ikke har et mer bevisst forhold til utbyggingen av vår infrastruktur, når andre land er skeptiske og rett ut kritiske til å slippe til fremmede makter på denne måten, sier Skei Grande.

Grunn til å være skeptisk

– Det er ikke bare USA, men ganske mange land som har reagert og satt ned foten. Det er ikke bare det at Kina ikke er et demokrati, det er faktisk verdens største diktatur, og dette selskapet har en kobling til militæret. Man skal ikke være veldig konspiratorisk for å synes det er skremmende, sier Skei Grande.

Les hele saken i Aftenposten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**