Høyere barnetrygd til lavinntektsfamilier

Venstre vil omfordele barnetrygden slik at familer med lav inntekt får høyere barnetrygd og familier med høy inntekt får mindre barnetrygd.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Det foreslår Venstre i sitt alternative statsbudsjett.

Venstre har også fremmet et forslag i Stortinget om å omfordele barnetrygden slik at lavinntektsfamiler får mer og høyinntekstfamiler får mindre.

Partileder Trine Skei Grande sier barnetrygden har liten betydning for de med høyest inntekt.

– I dag får fattige foreldre for lite barnetrygd, sier Trine Skei Grande til P4. Hun mener barnetrygden har for svak fordelingseffekt og at den med enkle grep kan bli et viktig og målrettet omfordelingstiltak.

I dag er ordinær barnetrygd på 970 kr for alle. Skei Grande vil at om lag 500 kr av disse skal omfordeles fra foreldre/forsørgerpersoner med høy inntekt til foreldre som har lav inntekt. En modell er å gi høy barnetrygd til foreldre som har husstandsinntekt under 1 million og lav barnetrygd til de som tjener over. Men Venstre ser også muligheten for å differensiere mer, feks ca.1500 kr til de som har samlet inntekt under 600 000, ca 1000 kr til de som har husstandsinntekt under 1 million og ca 500 kr til de som som ha hustandsinntekt over 1 million.

– Hvis man har dårlig råd, har disse 500 kronene ekstra i måneden mye å si, sier Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**