En moderne industripolitikk

En offensiv klimapolitikk kan gjøre norsk næringsliv mer konkurransedyktig. Norsk industri er basert på fornybar energi, og norske metallurgiske og prosessindustrielle forskningsmiljøer er verdensledende.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Venstre vil legge til rette for å videreutvikle disse kunnskapsmiljøene slik at vi får en bærekraftig industriproduksjon. I tett samspill med industrien vil Venstre forsterke innsatsen for å redusere og fjerne utslippene. Vi ønsker å utvikle et avtalebasert system for støtte til teknologiutvikling og tiltak for klimagassreduksjon slik at industriell forskning og testvirksomhet for klimavennlige produksjonsprosesser fortsatt skal skje i Norge. Venstre vil også legge til rette for at en videre utbygging av norsk fornybar energi blir brukt til industriutvikling i Norge.

Det viktigste verktøyet for å redusere klimagassutslipp i industrien er det europeiske kvotemarkedet. Venstre vil derfor inkludere flest mulig bedrifter i denne ordningen. I tillegg må Norge slette sine kvotereserver for å øke kvoteprisen, redusere klimagassutslippene og bidra til å nå de norske klimamålsetningene. Samtidig må vi sørge for at industrien omstiller seg og utvikler klimavennlige produksjonsmetoder som gjør den konkurransedyktig i et nullutslippssamfunn.

Venstre vil:
•Realisere to fullskala demonstrasjonsanlegg for CO2-fangst, ett i industrien og ett på kraftverk.
•Sette krav om CO2-fangst og lagring (CCS) fra dag én ved nye konsesjoner til gasskraftverk.
•Øke støtten til CO2-fangst gjennom en styrking av forskningsprogrammet CLIMIT.
•Trappe opp klimateknologifondet og sikre at den årlige fondsavkastningen er basert på minst 4 prosent rente.
•Utvikle et avtalebasert system der industrien som går inn i forpliktende avtaler om utslippsreduksjoner får støtte til tiltak og teknologiutvikling.
•Opprette et statlig investeringsselskap, «Klimatek», som skal investere i klimateknologi, klimagründere og miljøriktig omstilling av eksisterende næringsliv.
•Styrke SkatteFUNN-ordningen, ordningen for støtte til pilotanlegg innenfor miljø- og klimateknologi, og øke satsingen på klima og klimarelatert forskning over Norges Forskningsråd og forskingsfondet.
•Ha bedre finansieringsordninger for industribygg og næringsbygg i distriktene.

Teksten er hentet fra Venstres stortingsvalgprogram (pdf).

Venstres stortingsvalgprogram 2013-2017.

Foto: Venstre / Dreamstime