Uttalelse: Muligheter for alle

Mange opplever å bli forskjellsbehandlet på bakgrunn av sin seksuelle orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk. For et liberalt parti som Venstre er dette uakseptabelt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Anti-diskrimineringsarbeid
Om lag halvparten av 17-åringer har opplevd å bli kalt "homo" som skjellsord, mange homofile opplever mobbing på arbeidsplassen. Seksualisert mobbing har blitt et stort problem som må motvirkes med kunnskap. For å bekjempe diskriminering og trakassering på bakgrunn av seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk, må myndighetene ha et godt samarbeid med de frivillige organisasjonene som jobber med LHBT-spørsmål blant unge og i arbeidslivet.

Seksualundervisningen
Det er nødvendig at ungdom får nødvendig kunnskap på et tidlig tidspunkt. Venstre vil ha 1000 nye helsesøstre i skolen, samt flere helsestasjoner. Flere helsesøstre vil også føre til at ungdom har et sted å henvende seg når de har spørsmål, fordi ikke alt er like greit å ta opp i en klassesituasjon. Skolene bør i stor grad få utforme undervisningen sin selv, men Venstre mener at alle elever skal få en god seksualundervisning fra helsesøstre eller andre fagpersoner.

Skolen skal være et sted for kunnskap, og elevene bør få lære å se kritisk på samfunnets normer samtidig som man lærer om seksualitet. I den sammenheng er det naturlig at det snakkes åpent om seksualitet og kjønn. En identitetsundervisning eller en undervisning om kjønn og seksualitet på lik linje som en seksualundervisning kan skape det riktige skillet mellom sex og identitet.

Hatkriminalitet og helse
Homofile, lesbiske, bifile og transpersoner utsettes for alvorlig kriminalitet på bakgrunn av hvordan de ser ut eller hvem de leier hender med på gata. Undersøkelser fra Sverige viste at størstedelen av vold mot personer som definerer seg som LHBT (lesbiske, homofile, bifile og transpersoner) ble utført av unge menn som handler alene på impuls. Hatkriminalitet er helt uakseptabelt, og Venstre mener at politimyndighetene må ha økt fokus på hatmotivert vold og trakassering.

Mange flere lesbiske og homofile har adskillig dårligere rushelse enn resten av befolkningen. Rusmisbruk er en av de viktigste risikofaktorene når det gjelder voldsproblematikk, selvmord og det å praktisere usikker sex. Venstre vil opprette og videreføre helsestasjonene og Rådgivningstjenestene for lesbiske, homofile og bifile og støtte flere rusfrie organisasjoner og arenaer for personer som definerer seg som LHBT.

Transpersoner
Venstre mener at det ikke er individene som skal tilpasse seg systemet, men systemet som skal tilpasse seg individet. Rikshospitalet har i dag monopol i Norge på behandling av transpersoner, men kvaliteten på de medisinske vurderingene til Seksjon for transseksualisme er omstridte, da seksjonen ikke følger International Standards of Care og forpliktelser på vesentlige punkter. Venstre mener at transpersoner skal ha lik mulighet til uavhengig vurdering som andre pasientgrupper i Norge, primært gjennom avtaler med Sverige og Danmark.

Full behandling medfører sterilitet, og er et krav for å skifte juridisk kjønn. For transpersoner er det ikke nødvendigvis samsvar mellom biologisk kjønn og de kjønnene man identifiserer seg med og ønsker å uttrykke seg som. Venstre mener individene må bli respektert og at innføring av en tredje kjønnskategori imøtekommer dette.

Venstre vil:
– ha et godt samarbeid med de frivillige organisasjonene som jobber med LHBT-spørsmål
– ansette 1000 nye helsesøstre i skolen og flere helsestasjoner
– sørge for en solid undervisning om kjønn, seksuell orientering og sex.
– prioritere etterforsking og registrering av hatkriminalitet
– tillate endret juridisk kjønn uten krav om behandling og innføre en tredje kjønnskategori
– opprette og videreføre nødvendige helsestasjoner og rådgivningstjener
– oppheve monopolet på vurdering transpersoner og kreve at vurderingen skal følge internasjonale standarder.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**