Stortinget vil flytte ut statlige arbeidsplasser

Venstre får idag bred tilslutning i Stortinget til en offensiv knyttet til utflytting av statlige arbeidsplasser.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Representantforslag fra stortingsrepresentantene Andrè N. Skjelstad, Pål Farstad, Iselin Nybø og Ketil Kjenseth om en plan for fordeling av statlige arbeidsplasser og statlige kompetansemiljøer i hele landet

Se innstillingen fra Kommunalkomiteen her.

Venstre er opptatt av å desentralisere makt og myndighet, for å skape distanse mellom beslutningstakere og faginstanser og underliggende etater.

– Vi mener også er viktig å bygge opp fagmiljø rundt om i hele landet og utnytte og bygge videre på den kompetansen som allerede finnes der, sier Andre N Skjelstad i Kommunalkomiteen.

Andrè Skjelstad

Foto: Venstre

– Det er ikke et mål i seg selv å flytte arbeidsplasser ut av Oslo, men det er et behov for å redusere presset rundt Osloregionen og å legge til rette for livskraftige regioner over hele landet, sier Skjelstad (V).

– Venstre mener at man må gå konkret til verks og peker på Statens landbruksforvaltning, Norges vassdrags- og energidirektorats hovedkontor og Direktoratet for nødkommunikasjon som kan være aktuelle virksomheter å flytte ut. Videre må man kunne se på om det er tilsyn eller ombud som bør lokaliseres utenfor hovedstadsområdet, sier Skjelstad.

Rødgrønn nedprioritering
Arbeidet med utflytting av statlige arbeidsplasser har ikke vært prioritert under Stoltenbergregjeringen. Når vi nå har fått tilslutning til at regjeringen skal komme tilbake til Stortinget med tiltak og en strategi får vi muligheten til å se nærmere på mulighetene og en anledning til å debattere spørsmålene i en bredere og mer faktabasert kontekst.

– Vi er derfor svært fornøyd med at vi nå har fått Stortinget med på å legge til rette for at ny statlig virksomhet som hovedregel legges utenfor Oslo-området og i tillegg flertall for en strategi for lokalisering av statlige arbeidsplasser som kan redusere presset i Oslo-regionen og styrke fagmiljø og kompetanse i heile landet, sier Skjelstad.

Ny kommune- og regionstruktur
Forslaget om utflytting av statlige arbeidsplasser må ses i sammenheng med en eventuell kommunereform og Venstres forslag om etablering av et nytt folkevalgt regionnivå til erstatning for fylkeskommunen, uttaler Skjelstad.

-Vi mener det vil være nyttig å se på både strukturelle, forvaltnings- og kompetansemessige utfordringer mer overordnet, når man nå samtidig diskuterer ny kommunestruktur, fylkes- og regionnivå og hvordan staten i distriktene — ved Fylkesmannsembetet — skal være organisert.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**