Uforholdsmessige angrep

I Gaza er mer enn 200 mennesker drept og 1600 såret som følge av konflikten med Israel. Venstre mener Norge må fordømme angrepene på sivile, da besvarelsen fra Israel ikke står i forhold til angrepene fra Gaza.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Børge Brende har nå reist ned til byen Ashkelon i nærheten av grensen mellom Gaza og Israel for å forsøke å mekle mellom partene etter at fredsavtalen mellom Israel og Hamas kollapset tirsdag. I motsetning til andre vestlige land, er Norge i en unik posisjon. USA og EU anser Hamas for en terrororganisasjon og har offisielt ingen kontaktet med gruppen.

– Jeg håper nå at Børge Brende vil klare å bevege partene nærmere en løsning. Dessverre er konflikten mellom Gaza og Israel er fastlåst og kompleks situasjon som har vart i lang tid. Å løse den vil ikke være gjort i en håndvending. Her må flere aktører komme på banen og bidra, sier Venstres leder Trine Skei Grande.

Norge må fordømme angrepene på sivile

Trine Skei Grande.

Foto: Bård Ek

Folk i Gaza bor tettere enn noen andre steder i verden. Og med stengte grenser har menneskene der ingen steder å dra når Israel sender ut flygebladvarsler om bombing. Derfor vil angrep på Gaza være et angrep på sivile menn, kvinner og barn. Sykehuskilder opplyser nå at over 200 mennesker som har blitt drept og over 1600 såret.

– Venstre mener at Norge klart må fordømme angrepene på sivile. Jeg håper at FN kan komme på banen og øve press på Israel, at USA tar en mer aktiv rolle, og at presset fører til at Israel åpner opp for å slippe inn medisiner og helsepersonell til befolkningen på Gaza. Hamas sin opptreden derimot vil jeg på ingen måte forsvare, sier Trine Skei Grande, leder i Venstre.

Venstre mener at besvarelsen fra Israel ikke står i samsvar med rakettangrepene som har kommet fra Gaza. Dette strider i så fall mot folkeretten.

— Nå er det ingen forholdsmessighet i det som skjer på Gaza. Og det at man i tillegg hindrer innførsel av helsepersonell og medisiner gjør situasjonen enda verre, sier Venstres leder, Trine Skei Grande til TV2.

Et større bakteppe

Utgangspunktet for konflikten skal være raketter skutt fra Gaza mot Israel. Det er klart at Israel har rett til å forsvare seg mot angrep på eget territorium.

Likevel må man huske på at det er et større bakteppe; Siden Israel trakk styrkene sine ut av Gaza for åtte år siden har Israel har stengt grensene og kontrollerer havner, luftrom og territorielle vannforsyninger. Dette har ført til at de 1,8 millioner menneskene som bor der mangler det mest elementære som mat, vann, og medisiner.

Ønsker boikott

16 EU land har innført en boikott av produkter produsert på de okkuperte områdene – et spørsmål som ble utredet av de rødgrønne i 8 år uten å få til noe.

– Norsk næringsliv bør holde seg unna konfliktfylte områder med så mange menneskerettighetsbrudd. Nå bør Brende gjeninnføre en fraråding ovenfor norsk næringsliv på samme måte som vi gjør det mot det okkuperte Vest-Sahara, oppfordrer Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**