Angriper regjeringens frihetsbegrep

Trine Skei Grande besøkte i dag Unge Venstres sommerleir på Tromøya. Hun begynte med å takke alle for enestående innsats i valget. Nå er Venstre i en nøkkelrolle på Stortinget med mulighet til å farge regjeringen grønn, med både gjennomslag og armslag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Dynamikken på Stortinget er endret etter valget med en mindretallsregjering. Nå må argumentene til regjeringen ikke bare holde i det lukkede rom, de må også kunne stå seg i det åpne rom. Dette er bra for Venstre, siden vi har de beste argumentene.

I løpet av året har vi hatt mange seire og gjennomslag. Det ble ingen oljeboring i Lofoten, Vesterålen og Senja. Det hadde ingen trodd Venstre skulle klare uten å gå i regjering. Det blir full elektrifisering av Utsirahøyden, et lærerløft, tiltakspakke mot fattige barnefamilier og økt satsing på psykisk helse, for å nevne noe. I tillegg er DLD historie.

Trine UV sommerleir 2014

Dagens frihetskamp
Venstre blir avgjørende i fremtidens frihetskamper, fordi vi definerer frihet som noe helt annet enn den blåblå regjeringen. For oss handler ikke økt frihet om billigere båtmotorer eller økt taxfreekvote, slik det defineres av regjeringen. Frihetskamp for Venstre handler om skole, fattigdom og miljø.

Det handler om å ha en skole som er så god at alle får en lik start, det er å bekjempe fattigdom — spesielt blant barn, og det handler om å takle klimakrisen slik at den kommende generasjonen får et miljø i balanse. Dette er en helt annen frihetsdefinisjon enn de blåblå opererer med.

Frihetskampen er å hjelpe de barna som lever i familier med så dårlig råd at de ikke har mulighet til å ha den samme barndommen som alle andre har. Det er at alle som vokser opp i hjem med foreldre som ikke er ressurssterke har en skole som er så god at de har en lik mulighet i livet som andre.

Frihetskampen gjelder å gi studenter en økonomi de kan leve av. Slik som det er nå har de med rike foreldre har større sjangre til å komme seg gjennom studiet med gode karakterer, enn de som har fattige foreldre. Det gir ikke like muligheter.

Venstres frihet er ikke bare en frihet fra. Det er også en frihet til. Det er også friheten til å velge feil. Alle kan ta feil valg. Men da er friheten også retten til å få en ny sjanse. Vi må få bedre systemer rundt NAV til å hjelpe folk videre med livet sitt, og innenfor rus og psykiatri er det viktig med gode og robuste tjenester som kan gi folk en ny sjanse.

Disse frihetskampene er det ingen som tar, bortsett fra Venstre.

Venstre trengs
De rødgrønne har vært opptatt av millimeterfettferdighet, men helt glemt de som faller utenfor samfunnet. Det er de den norske frihetskampen står om, de som er så ressurssvake som ikke har kapasitet til å stå på barrikadene å kjempe selv. De må bli opprioritert i samfunnet.

Under de rødgrønne merket vi en direkte motstand hver gang vi løftet forslag på disse områdene. Under mindretallsregjeringen med Høyre og Fremskrittspartiet er det mer snakk om en likegyldighet og et manglende engasjement. Det betyr at Venstre får gjennomslag når vi presser dem på differensiert oppholdsbetaling i barnehage, styrket kollektivtrafikk og forsterket klimaforlik. Men uten vårt press, skjer det ikke noe.

Venstre skal fortsette å kjempe de frihetskampene som ingen andre ser. Venstre er villig til å bruke makten sin til å presse frihetskampen for fattigdom, for klima, for en god skole for alle.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**