Flertall for utvidelse av Vinmonopolets åpningstider, men fortsatt stengt på Julaften

På Venstres gruppemøte ble det i dag bestemt at Venstre går inn for å utvide åpningstidene til Vinmonopolet. Samtidig vil Venstre ikke åpne for polutsalg på julaften av hensyn til at julaften er barnas dag og av hensyn til det store engasjementet for at polet skal være stengt på Julaften.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Ketil Kjenseth

Foto: Cathrine Dokken

Det er dermed flertall på Stortinget for utvidelse av åpningstidene, og Vinmonopolet kan holde åpent bl.a nyttårsaften, påskeaften og pinseaften. Det er samtidig flertall på Stortinget for at Vinmonopolet fortsatt skal være stengt på julaften.

Polåpent pinseaften, påskeaften og nyttårsaften
Venstres vedtak medfører at det åpnes for en utvidelse av Vinmonopolets åpningstider. Vinmonopolet kan utvide antall åpningsdager og vi styrker Vinmonopolets stilling i forhold til taxfree-utsalg og svenskehandel.

– Selv om Vinmonopolet fortsatt skal være stengt på julaften, åpner vi nå for en liberalisering som gjør at Vinmonopolet kan holde åpent på dager som nyttårsaften, påskeaften, pinseaften og valgdagen, sier helsepolitisk talsmann i Venstre Ketil Kjenseth.

Skjerming av Julaften
En generell utvidelse av Vinmonopolets åpningstider, men samtidig skjerming av julaften er i tråd med det som folk oppfatter som en fornuftig, mener Venstre.

– Vi vet at mange barn lider under voksnes alkoholmisbruk, spesielt i jula. Mange frivillige organisasjoner samlet under Actis, som Blå Kors, Norges kvinne- og familieforbund og KFUK/KFUM og ikke minst Paal Andre Grinderud har jobbet hardt for denne saken. Vi har valgt å lytte til dem og til Vinmonopolet selv som også er i mot å holde åpent på julaften, sier Kjenseth.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**