Norges Naturvernforbund får Venstres miljøpris for 2014

Venstre gratulerer Norges Naturvernforbundet med miljøprisen 2014. — Prisen tildeles på bakgrunn av den utrettelige kampen de har bidratt med for miljøvern gjennom hundre år. Dette har sikre oss og fremtidige generasjoner miljøverdier som ikke ville bestått av seg selv, sier Ola Elvestuen, nestleder for Venstre og leder for Miljø og Energikomiteen på Stortinget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

100 år gammel kjemper
Naturvernforbundet har engasjert seg i alle de store, viktige miljøkampene vi har hatt i Norge; Kampen mot oljesøl, vannkraftutbygging, atomkraft og farene ved atomavfall, sur nedbør, ozonhullene og ikke minst klimaproblemet.

– Summen har blitt et politisk press som skapte en helhetlig og kunnskapsbasert tilnærming til norsk miljøpolitikk. Gjennom deres arbeid har de sikret de verdiene vi alle er stolte av, som våre fantastiske nasjonalparker, rene fjorder, det friske drikkevannet og de gode fiskeelvene, understreker nestlederen.

Terje Breivik, Trine Skei Grande og Ola Elvestuen

Foto: Bård Ek

– Som Norges ledende miljøorganisasjon gjennom hundre år har de bidratt til å bygge et samfunn som ser verdien i ubygde kraftverk, fantastiske elver og yrende skoger fylt av dyr og planter, sier Elvestuen.

Møter utfordringene for sin tid
Venstre påpeker at Naturvernforbundet har utviklet seg i takt med tiden, og tatt tak i utfordringene etter hvert som de har dukket opp.

– Arbeidet for å bevare naturområder har vært konstant siden oppstarten, men når samfunnet og mennesket skapte nye former for natur- og miljøødeleggelse, har organisasjonen engasjert seg på nye måter. Dette er avgjørende for å sikre oppslutning rundt og ivareta miljøverdiene i samfunnet vårt, sier Elvestuen.

Ecologia

Foto: Danilo Prudêncio Silva (Creative Commons)

– Venstre gratulerer Naturvernforbundet med sine 100 år og med Venstres miljøpris, og ser frem til godt og tett samarbeid i årene som kommer, avslutter Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**