Vil øke de grønne investeringene i oljefondet

KLP øker satsingen på grønne investeringer ifølge NRK Dagsnytt. – Norges største pensjonsforvalter trekker seg helt ut av kullselskaper, og vrir samtidig sin investeringsstrategi over mot fornybar energiproduksjon. Et tydelig signal om at oljefondet (SPU) bør gå i samme retning, sier sentralstyrerepresentant i Venstre og ordfører i Eid, Alfred Bjørlo.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Ifølge NRK Dagsnytt onsdag morgen har Kommunal Landspensjonskasse (KLP) utredet sin investeringsportefølje, og kommet til at de skal øke sine grønne investeringer. De trekker ut all sin portefølje av kullinvesteringer, og flytter 500 mill. kr. til fornybar energiproduksjon i framvoksende økonomier.

Les også NRK.no: Pensjonsgiganten KLP kaster ut kullselskaper.

Foto: Vidar Helle

Initiativ fra Eid kommune
Bakgrunnen er bl.a. et initiativ fra Venstres sentralstyrerepresentant og ordfører i Eid, Alfred Bjørlo. Eid kommune ba i vår KLP å vurdere å trekke kommunale pensjonspenger ut av fossilsektoren og i økende grad satsen på grønne investeringer.

– Store investeringer i fossilsektoren utgjør en risiko, mens miljøvennlig energiteknologi representerer framtida. At Norges nest største pensjonsforvalter nå tar lederskap er bra for miljøet, men det er også en fornuftig investeringsstrategi, sier Bjørlo.

Les også: Oljefondet: Enighet om å utrede uttrekk fra både kull, olje og gass.

Stortinget og SPU
I vår ba Stortinget regjeringen sette ned et uavhengig ekspertutvalg for å utrede uttrekking av SPUs investeringer i olje, gass- og kullselskap. Arbeidet skal ferdigstilles i 2015.

– Ekspertutvalget bør se grundig på analysene bak de endringene KLP nå gjennomfører, understreker Bjørlo.

Dobbel risiko for Norge
Bjørlo påpeker at finansieringen av velferdsstaten Norge er under dobbel risiko.

– Vi er avhengige av inntektene fra olje- og gassproduksjonen på norsk sokkel, samtidig som Oljefondet er tungt inne i den samme sektoren. Dette er en utfordring, og Norge har behov for å spre den samlede risikoen på våre felles sparepenger mest mulig. Nedgangen i oljeprisene de siste ukene viser også at dette er en viktig problemstilling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**