Nasjonale utslippskutt viktigere enn noen gang

Leder av Stortingets miljø og energikomité Ola Elvestuen har siden mandag vært i Lima og fulgt klimaforhandlingene tett. Han mener enigheten i Lima er et skritt mot en klimaavtale i Paris, men allerede nå kan man slå fast at en ny avtale ikke vil bli god nok til å redusere klimagassutslippene raskt og mye nok.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Ola Elvestuen og Trine Skei Grande (fra pressekonferanse juni 2011)

Foto: Kjartan Almenning

– Nå er det viktigere enn noen gang at enkeltlandene setter seg mål og reduserer utslippene, og at de de rikeste landene går foran. Venstre mener at Norge skal kutte klimagassutslippene med minst 40 % innen 2030. Dette må skje utelukkende gjennom tiltak i Norge, ikke gjennom kjøp av klimakvoter, sier Elvestuen.

Utslippskutt og grønn vekst
Elvestuen slår fast at dersom vi skal sikre at klimagassutslippene faktisk blir redusert, er vi nødt til å starte med å få ned utslippene hjemme. Kun på denne måten kan vi synliggjøre at det er mulig å redusere klimagassutslippene og samtidig oppnå grønn vekst.

– Internasjonalt er det enighet om at alle verdens land har et felles, men ulikt fordelt ansvar for å redusere klimagassutslippene. Det er de rike landene som har skapt klimaproblemene, mens det er de fattigste som blir hardest rammet av konsekvensene. Hvis Norge skal være sitt ansvar bevisst, betyr det at vi må sette ambisiøse og forpliktende klimamål. Jeg mener at Norges prosentvise forpliktelse må stå i forhold til vårt historiske ansvar for utslippskutt, sier Elvestuen.

Stort klimaansvar
Norge har i tillegg et stort ansvar for å bidra til å redusere klimagassutslippene internasjonalt.

– Venstre mener at det grønne klimafondet som ble opprettet i 2010 var et målrettet og riktig initiativ, men forventer at de norske overføringene øker i årene som kommer. Fondet har et stort potensial for å kunne finansiere både internasjonale klimakutt og klimatilpasninger, men utviklingslandene må selv få mulighet til å avgjøre hvordan fondets midler skal fordeles og benyttes, slik at vi sikrer at midlene går til faktiske miljøtiltak og utvikling lokalt, sier Elvestuen.

Bevaring av regnskogen er avgjørende for å redusere klimagassutslippene.

– Venstre mener at den norske regnskogsatsingen bør videreutvikles til å også omfatte blå skog i havet. Både klimapanelet IPPC, Verdens meteorologiske organisasjon (WMO) og en rekke vitenskapelige studier er tydelige på at havet er en av de mest avgjørende komponentene når det gjelder klimaendringene. Over halvparten av naturens opptak av karbon skjer i havet, gjennom såkalt blå skog som mangrove og tare, sier Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**