Venstre og Sp sitt felles budsjettforslag for fylkeskommunen

I sitt felles budsjettforslag foreslo Venstre og Senterpartiet å øke rammen til Buskerud Kollektivtrafikk og opprettelse av eget utbyggingsselskap for bygging av Ringeriksbanen, der det kan hentes finansiering utenfor statsbudsjettet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Penger, sedler

Foto: Microsoft

Budsjettet til Buskerud fylkeskommune er vedtatt. Venstre og Senterpartiet stilte felles forslag ved budsjettbehandlingen i fylkestinget. Det fikk 5 stemmer og falt. V/Sp stemte ikke alternativt på de andre forslagene.

Her kan du lese hvilke prioriteringer man gikk for:

Forslag fra Senterpartiet og Venstre
Budsjett 2013- Handlingsprogram 2013-2016

Pkt. 1-8 og 10-16 som rådmannens forslag

Endring pkt. 9:
Hovedutvalget for utdanning vedtar, innenfor den årlige budsjettrammen, oppretting, nedlegging eller konvertering av hele utdanningsprogram i regionene.
Det samme gjelder for å opprette, nedlegge, konvertere og gjøre skoletilbud søkbare innenfor de utdanningsprogram som er vedtatt i regionene i Buskerud.

17. Rammen til Buskerud Kollektivtrafikk økes med 6 millioner kroner i 2013, bla. for å følge opp vedtatt Kollektivtransportplan og unngå økning i pris for ungdomskortet utover normal prisstigning. Kveldsruten til Sigdal opprettholdes på dagens nivå i 2013.

18. Plan for endret klinikkstruktur for tannhelsetjenesten i Buskerud FKF, sendes kommunene i Buskerud på høring og skal deretter forelegges fylkestinget for politisk behandling før investeringsrammen for 2013 økes (med 1 million kroner).

19. Det tas umiddelbart nytt initiativ overfor Regjeringen for å få godkjent opprettelse av eget utbyggingsselskap for bygging av Ringeriksbanen, der det kan hentes finansiering utenfor statsbudsjettet. jf. tidligere vedtak i fylkestinget i 2008 og 2009. Det settes i første omgang av 1 million kroner til arbeidet (2013).

20. Det tas nytt initiativ overfor Regjeringen med krav om at nasjonalanlegget for skiflyging i Vikersund sikres midler til investering og drift gjennom statsbudsjettet.

21. Hovedutvalget for kultur, idrett og folkehelse får i oppdrag å utrede et offentlig skulpturprosjekt over hele Buskerud, etter modell av Skulpturprosjekt Nordland.

22. I forbindelse med planlegging av større fylkesvegprosjekter tas det inn i anbudsgrunnlaget et krav om kunstnerisk innslag i prosjektet. Nivå på dette avklares gjennom sak i Hovedutvalget for samferdsel i løpet av 2013.

23. Tilskudd til verneverdige bygninger (private) økes med kr. 100 000 årlig i perioden 2013-2016.

24. Fylkestinget og alle fylkeskommunale organer vedtar å praktisere “mer offentlighet” som prinsipp. Det er viktig at dette prinsippet etterleves i hele organisasjonen.

25. Fylkestinget forutsetter at Høgskolen i Buskerud legger til rette for vekst og utvikling ved Høgskolens tre avdelinger, jf. partnerskapsavtalen.

26. Buskerud fylkeskommune skal være en pådriver for at fylkeskommunale prosjekter fortrinnsvis skal bygges i tre (massiv tre) Å bygge i tre krever langt mindre energi enn bruk av andre materialer, og det gir i tillegg en positiv klimaeffekt i form av binding av CO2.

27. Fylkeskommunen sørger for tilgang til nødvendig programvare til elevenes PCér som sikrer at elevene (spesielt i matematikk) får tilgang til kalkulatorer gjennom gratis programvare.

28. En mengde gang- og sykkelveiprosjekt står på vent. Buskerud fylkeskommune setter i gang et arbeid med å se på hvordan vi kan effektivisere plan og utbyggingsarbeid knyttet til trafikksikkerhetstiltak. Herunder enklere løsninger for gang- og sykkelvei. Dette må få en planmessigløsning i kommende fylkesvegstrategi.

29. Praksisrettet opplæring må være et vektlagt virkemiddel i arbeidet mot frafall i den videregående skolen. Det må legges opp til kontinuerlig utvikling av eksisterende ordninger, samt innføring av nye arenaer for god, praksisrettet læring i samarbeid med fylkets skoler og Arbeidsinstituttet.

Helge Stiksrud Ole Johnny Stavn
Venstre Senterpartiet