Vel blåst Valgkamp-kick off i Buskerud!

42 spente deltagere lot seg inspirere og motivere av Rebekka Borsch og resten av innlederne som bød på kunnskap og humor, praktiske øvelser og nye innfallsvinkler til Venstres politikk på lørdagens lokalpolitiske nettverksmøte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Buskerud Venstre gjennomførte årets viktigste samling på Fylkeshuset i Drammen lørdag 4. mai, med 42 deltakere som fikk faglig påfyll, motivasjon og inspirasjon med hyggelig sosialt samvær på kjøpet.

En glad og motivert gjeng samlet på Fylkeshuset i Drammen på valgkamp-kick off 4. mai 2013

Foto: Tove Hofstad

Veteraner, nye medlemmer, skolerte og uskolerte fikk utbytte av denne dagen som var fylt med politikk og øvelser.

Dagen startet med Stortingskandidat Rebekka Borsch sin motivasjonstale til forsamlingen, hvor hun tydelig forklarte hvorfor hun skal ha en plass på Stortinget. “Nå er det bare 128 dager igjen til valgdagen og vi skal gjøre den beste valgkampen noensinne!”
Resultatene viser at Rebekka er inne i 50% av meningsmålingene, og lokalpressen begynner å tro på det samme som resten av teamet i Buskerud, nemlig at Venstre får sin første representant på Stortinget på 80 år! Artikkel fra Laagendalsposten kan du lese her.

Så var det tid for å høre på 2. kandidat Øystein Senum og Kongsberg Venstres suksessoppskrift fra lokalvalget i 2011, hvor de klarte å oppnå over 17% av stemmene. Ikke rart at folk spisset ørene, for gjengen i Kongsberg er ikke mindre ambisiøse når det gjelder ambisjonene foran høstens valg – de skal oppnå minst like godt resultat.

Ringerike Venstre hadde stort oppmøte på valgkamp kick-off i helgen!

Foto: Ellen Lysenstøen

Da Senum var ferdig, fortsatte Ringerike Venstres veteran Helge Stiksrud med en innføring i hvordan Buskerud Venstre skal organisere og utføre årets valgkamp. Ringerike er en viktig region som kan vise til gode valgresultater de siste årene og innbyggerne skal få mye oppmerksomhet fra Ringerike Venstre i månedene som kommer.

3. kandidat Yousuf Gilani fra Drammen gjorde tilhørerne trygge på hvordan man skal planlegge og gjennomføre en appell uten å dø av nervøsitet, og hemmeligheten er vel kanskje å la nervene få være med en liten stund uten at de tar overhånd.

Så var det duket for status på Miljøkampanjen hvor kampanjeansvarlig Tove Hofstad kunne fortelle at Buskerud igjen gjør seg bemerket på landsbasis, og kan være fylket som drar i land seieren i vårens kampanjekonkurranse. Nå er det om å gjøre å legge inn en skikkelig sluttspurt. Første stormobilisering skjer allered 21. mai, og det kan du lese mer om her.

Survival kit for aktivister

Foto: Tove Hofstad

Aktivister skal smøres og strykes med pelsen, så alle fikk hver sin “survival kit” for aktivister utdelt. Og inni der var de essensielle ting en aktivist trenger for å overleve i det politiske landskap i 2013.
Før pause rakk Hofstad også å formidle kunnskap om sosiale medier, som er en viktig støttespiller for et politisk parti som ikke har LO eller rike onkler som kan betale for valgkampen.

Buskerud Venstre hadde stand på Bragernes Torg og delte ut løpesedler med budskap fra Miljøkampanjen. I midlten foran sees stortingskandidat Rebekka Borsch, f.v. Øystein Senum, Ellen Oppsato Mikkelrud, Yousuf Gilani, Bjørn Lindvig og Vegard Floa

Foto: Buskerud Venstre

I pausen skulle det ikke bare fortæres mat, alle deltagere ble fotografert og ble pisket ut på torget i Drammen for å dele ut løpesedler til miljøkampanjen. Venstre-vogna prydet torget, og aldri har det vel vært samlet like mange Venstrefolk på Bragernes Torg som denne lørdagen i mai. God stemning etter en fin luftetur gjorde deltagerne klare for neste foreleser som var kommunikasjonssjef Steinar Haugsvær fra Venstres hoveorganisasjon.

Steinar Haugsvær i fyr og flamme på Buskerud Venstres valgkamp kick-off

Foto: Tove Hofstad

Haugsvær var som vanlig i fyr og flamme, og fikk opp engasjementet i salen når det ble snakk om velgerprofiler og hvordan man skal nå det riktige publikum. Latter, spørsmål og kommentarer hang løst, og hyggelig var det å kunne gi bort relativt eksklusive hjemmebakte kling fra Eventyrsmak som takk for innsatsen.

Et rikt premiebord fikk folk til å åpne lommeboka

Foto: Tove Hofstad

Så var det tid for pause, med kaffe og hjemmebakte kaker levert av Buskerud Venstrekvinnelag, som hadde lagt bort likestillingsdebatten for en dag, til glede for de frammøtte. I pausen var det også tid for å fokusere på dagens pengeinnsamling som besto av et lotteri “LODD FØRST” med lokale produkter fra samtlige lokallag i premier. Det var mange som hadde tatt på seg spanderbuksene for innsamlet beløp ble på over 8000,-

Da forsamlingen atter var på plass fikk vi en leksjon i hvordan Venstres program passer inn i Buskerud fylke, og hvordan vi skal drive politikken framover lokalt. Dette ble framført av politisk nestleder og valgkampsjef Erik Hørlück Berg med stø hånd. Det er viktig av Buskerud Venstre er ett lag, med samme budskap!

Så var det duket for dagens kanskje morsomste sekvens, nemlig praktisk debatteknikk. Lars André Landås fra Drammen Venstre hadde lagt opp til lagspill etter utslagsmetoden hvor debatterende lag fikk “dom” av tilhørerne og seirende lag gikk videre. 12 deltagere fordelt på 4 lag møttes, V mot Ap, Frp mot V, V mot Sv osv. Mange gjorde dette for første gang, og selv om deltagerne fikk stikkord til manus, var det ikke enkelt å argumentere for et annet parti.

Henrik Arctander (14) og lokallagsleder Anne Sofie Riseng fra Hurum Venstre

Foto: Ellen Lysenstøen

Men det gjorde underholdningsverdien større! Yngste deltager Henrik Arctander er bare 14 år, men slett ikke redd for gamle ringrever.

Avslutningsvis kom Stortingskandidat Rebekka Borsch med innføring i de vanskelige spørsmålene vi kommer til å møte under årets valgkamp, og rundet det hele av med å gjøre oss trygge på at vi står samlet bak Venstres stortingsvalgprogram – et program som gir oss god Venstre-politikk til folket!
Programmet kan du laste ned her

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**