Fremtidsrettet fjordby

Lierstranda har vært i fokus i media, etter at både Lundteigen og Bring-sjef har gått ut å forsvart fortsatt industri langs fjorden. Venstre i Buskerudbyen mener begge uttaler seg på feil premisser og vi ønsker å forklare hvorfor en fjordby er en fremtidsrettet utbygging av Lier og en viktig del av Buskerudbyen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Fjordbyen Lierstranda

Foto: LPO arkitekter/arkitekt Kristine Jensens Tegnestue

En god tettstedsutvikling krever fortetting. Fortetting skaper et levende tjenestetilbud, gode transportløsninger og mer effektiv infrastruktur. Tettsteder bør utvikles uten at det går ut over kostbar landbruksjord. Tettstedsutvikling er i tillegg avhengig av muligheter for friluftsliv og bør derfor ikke presse markagrensa. Lierstranda er utmerket som område for boliger, handel og kontor. Her kan folk bo tett med arbeidsplasser, skoler og barnehager i nærheten, som øker muligheten for å sykle og gå i nærmiljøet og reduserer behovet for privatbil.

Fortetting på Lierstranda binder Liers befolkning bedre sammen med Drammen, eikerbygdene og Kongsberg. Dette skjer fordi flere vil bo nært jernbanestasjonen, og det blir bedre befolkningsgrunnlag for å bygge effektive busslinjer/bybane som transporter folk fra Lier til Øvre Eiker. Liers innbyggere vil også mer effektivt kunne transporteres mot Oslo. Fortetting skaper mindre behov for bilkjøring, og med den forventede befolkningsøkningen i Buskerudbyen, er vi avhengig av å hindre økt behov for personbiler.

Det er lite industri på Lierstranda i dag. Det er mye arealkrevende handel, som vil klare å finne andre alternative tomter. Det er logistikkfirmaer, som Bring. Disse vil naturlig finne andre lokaliteter, når godsterminalens plassering blir bestemt. Da står vi igjen med havneaktiviteten, som tømmerterminalen og de private havneaktørene. Disse vil man komme til enighet med, etter hvert som behovet melder seg.

Lierstranda er i prinsippet ikke annerledes enn byutviklingen vi har sett og bejublet i Oslo, selv om arealet er større og det derfor vil ta lengre tid. Utviklingen må skje etappevis og eksisterende aktører vil derfor ikke bli kastet ut over natta. Lierstranda er et forbilde for hvordan man utvikler tettsteder, og denne typen transformasjon skjer i byer i hele verden. Nå kommer vi etter, og staten bør ikke være større sinke enn kommunene, når de er klare til å drive miljøvennlig byfornyelse. Venstre i Buskerud ser at fjordbyen i Lier er en viktig Buskerudbysak, og vi står sammen om denne utviklingen.

Nina E. Johnsen (Lier Venstre)
Ulla Nordgarden (Drammen Venstre)
Tore Hogstad (Røyken Venstre)
Gunn-Torill Homme Mathisen (Hurum Venstre)