Venstre-gjennomslag i en blågrønn regjering

Venstre har oppsummert stortingsperioden 2009 – 2013. Partiet la nylig fram en oversikt over hvilke gjennomslag partiet har hos de andre borgerlige partiene. Frp, Høyre og KrF har gitt støtte til hele eller deler av om lag 40 prosent av Venstres representantforslag i Stortinget de siste fire årene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Venstres ledertrio: Terje Breivik, Trine Skei Grande og Ola Elvestuen.

Foto: Bård Ek

Noen ganger har støtten til forslagene kommet i Stortinget, andre ganger senere i form av endring av de øvrige partienes partiprogram.

– Et nytt flertall etter valget vil derfor også medføre flertall for disse Venstre-forslagene. Dette er grunn god nok til å gå til valg på et regjeringsskifte og en blågrønn regjering, sier Venstres leder Trine Skei Grande.

Gjennomslag for kunnskap
Venstres oversikt viser bl.a. betydelig gjennomslag for endringer i kunnskapspolitikken. Det gjelder bl.a.
5-årig lærerutdanning.
Opptrappingsplan for videreutdanning av lærere.
Særskilt videreutdanningsløft av 9000 ufaglærte lærere.
Mer ressurser og flere rekrutteringsstillinger innen forskning og høyere utdanning.

– For Venstre er det viktig med et betydelig lærerløft og en statusheving av læreryrket, fordi det å sørge for flere kunnskapsrike og kompetente lærere er den viktigste jobben vi kan gjøre for skolen og elevene. Da må vi gjøre læreryrket mer attraktivt slik at flere blir i yrket og slik at flere flinke folk søker seg til læreryrket, sier Skei Grande.

Gjennomslag for klima
– Spesielt gledelig er enigheten om flere forslag for en bedre miljø- og klimapolitikk. Behovet for en mer offensiv klima- og miljøpolitikk der satsing på jernbane og kollektivtransport står sentralt, er avgjørende for Venstre.

Under følger flere forslagene som Venstre har fått støtte for blant de øvrige partiene på borgerlig side:
Les hele oversikten: 30 Venstre-gjennomslag ved et nytt flertall.
Les også: Venstres politiske regnskap for perioden 2009 – 2013.

Miljø
Styrke klimaforliket ytterligere med tiltak for reduksjon i utslipp.
En storsatsing på kollektivtrafikk i byene.
Energieffektivisering i bygg og private husholdninger.

Verdiskaping

Forenkling for næringslivet. Etablering av et eget Regelråd for å få ned næringslivets kostnader ved skjemaveldet.
Bedre vilkår for enkeltpersonsforetak spesielt knyttet til skattemessig likebehandling, bedre sosiale rettigheter, forenklingstiltak, tilgang på kapital og det offentlige virkemiddelapparatets innsats, for å få ny vekst i antall nyetableringer.
Målsetning 25 % reduksjon i skjemavelde for bedriftene og regelråd.

Velferd
Tiltakspakke for å begrense og bekjempe fattigdom blant barn.
Bedre rusbehandlingstilbud, bl.a innføre regel om behandling 24 timer etter akuttavrusning.
Kompetanse- og kvalitetsløft i barnevernet.
Lavterskeltilbud innen psykisk helse i kommunene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**