Anders Wengen topper Venstrelista i Buskerud

Så ble det Anders Wengen fra Drammen som endte som listetopp for Buskerud Venstre ved fylkestingsvalget 2015. Det ble et spennende nominasjonsmøte 10. oktober. Underveis ble det mange kampvoteringer og ikke bare om de øverste plassene på lista.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Anders Wengen - listetopp i Buskerud.

Anders Wengen – listetopp i Buskerud.
Foto: Privat

Nominasjonskomiteen hadde innstilt Erik Hørluck Berg fra Modum på førsteplass. Han ble utfordret av Anders Wengen fra Drammen og det ble han som trakk det lengste strået. Wengen vant kampvoteringen med 29 mot 18 stemmer.

På andreplass var Tove Hofstad fra Lier innstilt, men det endte med at Sissel Urke fra Ål gikk seirende ut av den tvekampen. Erik Hørluck Berg fikk tredjeplassen og Tove Hofstad fikk fjerdeplassen. Helge Stiksrud fra Ringerike og Gunn-Torill Homme Mathisen fra Hurum var innstilt på henholdsvis femte og sjette plass og vant sine kampvoteringer.

En av de som var gladest for beholde plassen han var innstilt på av nominasjonsnemnda, var Steinar Bleken fra Hemsedal. – Jeg var litt nervøs da jeg skulle holde valgtalen min, men tenkte at jeg bare måtte la det stå til. Han smilte fra øre til øre etter at han gikk av med seieren i kampvoteringen og kapret 12. plassen.

Gunn-Torill Homme Mathisen holdt støttetale for Anders på nominasjonsmøtet:

– Når jeg ser Anders, så ser jeg et uvanlig politisk talent og det må vi ta vare på. Han er ung og entusiastisk og klarer å skape engasjement. Skal Buskerud Venstre vokse og få flere fylkestingsrepresentanter, må vi nå ut til nye velgergrupper. Anders kan nå disse velgerne. Det at han er et nytt fjes, kan kanskje også være med på å gjøre han mer interessant for både nye velgere og media.

– I tillegg er han kunnskapsrik og har stor forståelse for fylkeskommunale prosesser og saker og det er nyttig for Buskerud Venstre. Han brenner for fylkeskommunen. Anders har signalisert at han ikke ønsker å jobbe for en bystyreplass i Drammen, men vil konsentrere seg om Buskerud. Når vi nå går inn kommunereformen — og Venstre går jo inn for tre nivåer – så trenger vi en tydelig og liberal venstrestemme i fylket, sa Homme Mathisen. Venstre jobber mot et grønt skifte i næringspolitikken, fra fossil til grønn næring. Da er det viktig å ha en god næringspolitisk forståelse, erfaring og tyngde. Og det har Anders, sa hun.

– Vi har fått et godt team i toppen av lista, sier Anders Wengen i en kommentar etter møtet. Han gleder seg til å ta fatt på oppgaven som førstekandidat. Det virker som han allerede er i valgkampmodus og det lover godt.

Fakta
Anders Wengen er 38 år gammel og opprinnelig fra Vadsø i Finnmark. Han bor i Drammen, er gift og far til to.

Til daglig jobber han som rådgiver for næringsutvikling i Buskerud Fylkeskommune, blant annet med FoU (forskning og utvikling) og internasjonalisering av næringslivet. Anders har sine spesialfelt innenfor nærings- og regionsutvikling, utdanning, miljø og internasjonal politikk.

Han har jobbet med internasjonalt fredsarbeid og tilbrakt mange år i utlandet. Anders Wengen er styreleder i Norges Fredslag. Han ble aktiv i Venstre i 2011 og er styremedlem i Drammen Venstre.

Lista finner du under bildet!

Buskerud Venstres toppkandidater fylkestingvalg 2015 Fra v.: Erik Hørluck Berg, Sissel Urke, Amders Wengen, Tove Hofstad og Helge Stiksrud.

Foto: Steinar Bleken

Fylkestingslista for Buskerud Venstre 2015

1. Anders Wengen, Drammen

2. Sissel Urke, Ål