Kultur til hele befolkningen

Olav Meland utfordret Hurums politikere her i RHA for en tid tilbake. Utfordringen var å klargjøre holdningene til «den kulturelle spaserstokken» som på det tidspunktet sto i fare for å falle ut av Statsbudsjettet. Hurum Venstre plukker gladelig opp denne saken og kan med glede og stolthet konstatere at «Spaserstokken» ble reddet i forliket om Statsbudsjett mellom regjeringspartiene og Venstre/KrF.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Christian Dyresen

Foto: Ellen Lysenstøen

Denne kulturformidlingen på landets eldresenter og sykehjem er viktig på flere nivå. Det er uten tvil slått fast av kultur, herunder musikk og sang og andre former for sanseopplevelser, er viktig i utviklingen til små barn og unge i ulike faser av oppvekst. At de samme opplevelsene er verdifulle for våre eldre som en del av pleie og omsorg er også hevet over enhver tvil. Mennesker i livets siste fase trenger all den varme og oppmerksomhet man makter å gi.

Det ligger en verdimessig smitteeffekt i en slik omsorg. Signalene vi sender ved å ta «Den kulturelle spaserstokken» vekk gir noen uheldige effekter som jeg er nå er glad vi slipper å se konsekvensen av. Økonomi bør sjelden eller aldri tale for kutt i eldreomsorgen men når den er så presset som den ofte er i norsk kommuneøkonomi bør man strekke seg etter å finne kreative løsninger for å behold en god kulturformidling til kommunens eldresenter og sykehjem. Hvis denne finansierte kulturformidlingen som «Den kulturelle spaserstokken» er hadde forsvunnet ville Hurum Venstre vært en pådriver for å finne andre løsninger her i Hurum for å sikre lignende opplevelser for våre eldre innbyggere. Nå er prosjektet reddet gjennom økte overføringer til fylkeskommunen og Olav Meland og vi andre har fått de svarene vi ventet på.

En annen positiv effekt av dette prosjektet og også «Den kulturelle skolesekken» er et nytt marked for landets kunstnere. I mitt daglige virke som manager for norske artister ser jeg ofte den effekten disse to prosjektene. De opplevelsene «vi» får på landets skoler og sykehjem når barn, unge og eldre møter norsk kultur er rørende og viktig. Det gir også kunstnere, i en stadig mer presset kulturøkonomi, muligheten til inntekter på arrangementer det uten statlig støtte ikke ville vært økonomi til å gjennomføre. Derfor er kultur til hele befolkningen viktig for både sender og mottaker og for å sikre et varmere samfunn.

Christian Dyresen
Styremedlem Hurum Venstre