Endelig kartlegges fattigdommen

I sitt møte 10. des. vedtok Kommunestyret å kartlegge fattigdommen og sosiale utfordringer i Hurum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

– Svært gledelig, sier gruppeleder i Hurum Venstre, Gunn-Torill Homme Mathisen, som har fattigdomsbekjempelse som hjertesak nummer en. – Skal man kunne jobbe målrettet for å redusere fattigdommen i kommunen, så er det nødvendig å kartlegge tingenes tilstand, sier hun.

Ungdom, psykiatri

Foto: Microsoft

Samarbeidspartiene stilte seg bak to forslag fra Venstre og Gunn-Torill Homme Mathisen fremmet derfor følgende tilleggsforslag på vegne av H, V, Krf, Sp:

Hurum kommunestyre ber administrasjonen om å kartlegge fattigdommen og sosiale utfordringer i kommunen slik at man kan jobbe på bred på front for å redusere denne.

Dette ble vedtatt med 20 mot 9 stemmer (8 Ap, 1 SV).

Som et ledd i bekjempelse av fattigdom bes administrasjonen vurdere om NAV kan dele ut «frikort» til kulturelle eller idrettslige aktiviteter, herunder kulturskole, og busskort til å komme seg til og fra disse aktivitetene. Det søkes eksterne midler om mulig.

Dette ble vedtatt med 26 mot 3 stemmer (3 Frp)

– Det å kunne delta på ulike kulturelle eller idrettslige aktiviteter er viktig. Da kan det å få “frikort” til for eksempel et kulturarrangement gjøre det mulig for noen eller hele familien å delta, sier Homme Mathisen.

Gunn-Torill Homme Mathisen

Foto: Venstre

Hun er ikke minst opptatt av barnas kår.
– Barn er flinke til å skjule det som er vanskelig og hjelpe foreldrene med å holde fasaden utad. Det å ikke skille seg ut, men være som de andre barna, samtidig som de vet at kanskje blir det ingen tur til Tusenfryd, ei heller noen ferie i år – det er ikke lett. Kanskje drømmer de om å gå på kulturskolen, men familien har ikke råd. Da kan kanskje NAV bidra med et “frikort” slik at drømmen kan bli oppfylt. NAV oppfordres til å søke på det som måtte finnes av eksterne midler til bekjempelse av fattigdom, sier hun.

Kom med klare anbefalinger til NAV

De folkevalgte kom også med klare anbefalinger til NAV Hurum i det kommende året. NAV Hurum sliter med et stort overforbruk, mye på grunn av stadig økende utgifter til økonomisk sosialhjelp. Det har også vært administrative utfordringer i virksomheten. I budsjettet for 2015 styrkes NAV med 2,9 mill. kr for å få et mer realistisk budsjett. Men det fordrer likevel at man gjør en solid jobb i virksomheten for å klare å holde budsjettrammene.

– Ny NAV-leder starter i mars og samarbeidspartiene har klare forventinger til henne om å få NAV-skuta på rett kjøl, sier Gunn-Torill Homme Mathisen (V).

Etter innspill fra Venstre fremmet Samarbeidspartiene følgende forslag:

Kommunestyret råder NAV Hurum til å fokusere på lederutvikling og intern kompetansebygging på mellomleder- og ledernivå i 2015. I tillegg bør resultatfokus og jobbrettede tiltak styrkes. NAV Hurum har en svært sentral rolle i Hurum både med tanke på frafallsproblematikk, økonomi og verdiskaping, samt næringsutvikling. NAV Hurum anmodes om å legge bedre til rette for individuell oppfølging med jobb eller avklaring som mål.
NAV Hurum anmodes sterkt om å gjennomføre nødvendig kontrollvirksomhet innenfor tildelte rammer uten ekstrabevilgning på kr 400 000,- over to år, slik det var foreslått i Rådmannens budsjettforslag.

Dette ble vedtatt med 20 mot 9 stemmer. Det var Ap og SV som stemte imot forslaget.

Fakta: Hurum har et høyt antall sosialhjelpsmottakere i forhold til innbyggere i alderen 20-66 år. Arbeidsledigheten i Hurum er pr. utgangen av september var 3,5%, i Buskerud er tilsvarende tall 2,9%. Kun en kommune i Buskerud har høyere arbeidsledighet enn Hurum.

Hurum kommune har en økning i antall familier som sammensatte utfordringer. Dette er familier som får bistand fra andre virksomheter i kommunen som f.eks. barnevern, gjeldsrådgiver, psykisk helse, rusrådgiver m.m. Man ser at mange av familiene går igjen i generasjoner, kultur og arv. Hurum skiller seg svært negativt ut ved særlig høy andel unge sosialhjelpsmottakere i forhold til nabokommunene ifølge Oxford Research sin analyse. Hurum kommune har også et relativt høyt antall rusmisbrukere.
Kilde: Rådmannens budsjettforslag 2015.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**