Hurum – en miljøfyrtårnkommune?

I kommunestyremøtet 9. desember ble det etter initiativ fra Venstre vedtatt at Rådmannen skal utrede hvordan Hurum kan bli sertifisert som miljøfyrtårnkommune.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Venstre fikk tilslutning til forslaget fra samarbeidspartiene og Gunn-Torill Homme Mathisen (V) fremmet derfor et fellesforslag på vegne av V, H, Sp og Krf.

Vedtaket:
Rådmannen bes utrede hvordan Hurum kommune kan bli sertifisert som miljøfyrtårnkommune og hvilke konsekvenser det vil ha.

Vedtatt med 26 mot 3 stemmer (Frp).

Christian Dyresen (V)

Foto: Ellen Lysenstøen

– Vi i Hurum Venstre gleder oss over at Hurum kommune nå signaliserer et tydelig ønske om å lede an i miljøarbeidet også internt i organisasjonen, sier Venstres andrekandidat Christian Dyresen.

– Gjennom vedtaket i kommunestyret har kommunen nå tatt første skritt på veien mot å bli en foregangsorganisasjon som kan stimulere både enkeltpersoner, andre organisasjoner og firmaer til å tenke miljø i alt sitt virke.

– Venstre ser svært positivt på at kommunen nå viser vei og forhåpentligvis vil ta dette ansvaret når utredningen fra administrasjonen foreligger til politisk behandling. Vi håper og tror at de folkevalgte da vil stemme for at Hurum kommune skal bli en Miljøfyrtårnkommune, sier en optimistisk Dyresen.

Nåværende status
Hurum kommune betaler kontingent til til Stiftelsen Miljøfyrtårn, men har ikke egne sertifisører og er heller ikke selv sertifisert som et Miljøfyrtårn.

Dette er Miljøfyrtårn

Miljøfyrtårn er Norges mest brukte sertifikat for virksomheter som vil dokumentere sin miljøinnsats og vise samfunnsansvar. Å være Miljøfyrtårn innebærer systematisk arbeid med miljøtiltak i hverdagen. Virksomhetene oppfyller krav og gjennomfører tiltak for en mer miljøvennlig drift og godt arbeidsmiljø.

Miljøfyrtårn har tilpassede krav for ulike bransjer og sertifikatet tildeles etter en uavhengig vurdering. Det leveres årlige miljørapporter og hvert tredje år blir virksomheten resertifisert.
Sertifikatet er anerkjent av myndighetene ved offentlige innkjøp.

Kilde: Stiftelsen Miljøfyrtårn

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**