Ønsker egen miljøkonsulent

Hverken Røyken eller Hurum kommuner har oversikt over hvor og hvor mange oljetanker som ligger nedgravd, skriver Røyken Hurums avis. Venstre-politiker Rebekka Borsch fra Røyken mener saken vitner om at kommunene mangler miljøkompetanse.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Stortingskandidat Rebekka Borsch.

Foto: privat

– Svaret er helt klart nei, sier kommunalsjef Malvin Bjorøy i Røyken på spørsmål om de har oversikt over nedgravde oljetanker i kommunen. Ifølge forurensingsforskriften skal alle kommuner føre register over nedgravde oljetanker på 3.200 liter eller mer. I tillegg skal kommunen ha oversikt over de mindre tankene, men her svikter både Røyken og Hurum. Dette er ikke godt nok, mener Venstre.

-Når det gjelder miljøarbeidet i kommunene våre, har Venstre i lengre tid påpekt at vi ønsker oss mer fagkompetanse, men uten å få gehør for det hos de andre partiene, uttaler Rebekka Borsch.

Skjult miljøbo,be: oljetank

Foto: privat

Hun peker på at staten på 90-tallet satte i gang et prosjekt for å bygge opp miljøkompetansen i norske kommuner. Men dette prosjektet skal ha stanset i 2003. I 2010 foreslo derfor Venstre i Røyken og Hurum i fellesskap å ansette en miljørådgiver. Hensikten var å dele på konsulenten, men heller ikke dette fikk partiet gjennomslag for. – Denne saken illustrerer at miljø ikke står høyt nok på agendaen, sier Borsch.

Hun er ikke fremmed for å løfte spørsmålet om å ansette en miljøkonsulent i halv stilling på nytt i forbindelse med neste års budsjett.

– Det er flere oppgaver og områder denne konsulenten kan se på, så det bør absolutt være aktuelt å se på, forteller Borsch.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**