Samferdselsministeren uenig med veivesenet og veidirektoratet om ny Oslofjordtunnel

Et skriftlig spørsmål fra Venstre til samferdselsminister Marit Arnstad har avslørt uenighet mellom Samferdselsdepartementet (SD) og veivesenet/veidirektoratet om fremtidig Oslofjordforbindelse. Mens veivesenet gjennom 2012 har frontet rask utbygging av nytt tunnelløp under Oslofjorden uten videre politisk behandling av prosjektet eller vurdering av alternative løsninger, har SD nå snudd.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

 Stortingskandidat Rebekka Borsch.

Stortingskandidat Rebekka Borsch.
Foto: privat

– Dette er fantastisk gode nyheter. Endelig får vi den kunnskapen og den politiske vurderingen vi har bedt om i nesten ett år, kommenterer Buskerud Venstres stortingskandidat Rebekka Borsch som har kritisiert veisesenets opptreden i denne saken gjentatte ganger.

Venstre stilte rett før jul skriftlig spørsmål til samferdselsminister Marit Arnstad vedrørende fremtidig Oslofjordforbindelse. Spørsmålet var: “Mener statsråden at beslutningen om å bygge nytt tunnelløp under Oslofjorden bør overlates til Statens Vegvesen uten utredning av andre alternativer som for eksempel bro over Oslofjorden og uten ny politisk behandling, og mener statsråden det er forsvarlig pengebruk å bygge nytt tunnelløp som ikke vil oppfyllle kravene til EUs tunnelsikkerhetsdirektiv etter 2017?” Det var stortingsrepresentant Borghild Tenden som stilte spørsmålet etter tett samarbeid med Buskerud Venstres stortingskandidat Rebekka Borsch.

Nå kom svaret fra SD, og svabrevet til Arnstad innebærer en stor overraskelse. SD er nemlig ikke enig med innstillingen fra Statens veivesen og fra veidirektoratet om å sette i gang med bygging av nytt tunnelløp uten videre vurdering av alternativer. SD tar inn over seg at bygging av nytt tunnelløp vil utelukke andre løsninger i lang tid fremover, og at det derfor er fornuftig å belyse flere aspekter ved en fremtidig fjordforbindelse, for eksempel vedrørende trafikksikkerhet, driftssikerhet, oppgraderingskostnader, klimaregnskap.

Arnstad skriver i sitt svarbrev til Venstre at hun derfor har bedt Veidirektoratet “om å utarbeide et konkret grunnlag for å kunne vurdere om bro bør utredes som alternativ til tunnel for rv 23 Oslofjordforbindelsen”. Veidirektoratet har fått frist til utgangen av januar 2013.

Seier mot veimyndighetene
“Dette er en full seier for Venstre. Men først og fremst er det en full seier for alle som har kjempet mot veimyndigheter som har nektet for å ta innover seg kritikken mot en dårlig prosess og som ikke har villet debattere alternative løsningsforslag i det hele tatt. Nå får vi endelig en avklaring om hva politisk ledelse i SD mener.”

 Kan det bli bro likevel?

Kan det bli bro likevel?
Foto: Ukjent

Befolkningen i kommunene rundt Oslofjorden, lokalpolitikerne og næringslivet har for lengst gitt klar tilbakemelding om hva de mener om veivesenets planer om å grave enda en tunnel under fjorden, uten å forholde seg til svakhetene og den dårlige trafikksikkerheten ved eksisterende tunnel. Mange har betegnet planene som hårreisende dårlig. Det har vært gjennomført protestaksjoner mot tunnelprosjektet, og det finnes en stor og aktiv facebookgruppe “Vi som heller vil har bro over Oslofjorden”.

Nytter med engasjement

Venstre vil gi Arnstad honnør for å ville se på fordelene og ulempene ved det planlagte prosjektet. Det er også bra at tidsfristen er kort, Veidirektoratet må komme med en begrunnelse innen utgangen av januar 2013.

– Det nytter med kritikk og det nytter med engasjement. Jeg er veldig glad for å ha fått hjelp av Venstres stortingsgruppe til å presse frem et slikt resultat, sier Rebekka Borsch.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**