Ingen sammenslåing – et trist vedtak

Som ventet stemte kommunestyret i Røyken ned den påbegynte prosessen med å se på en sammenslåing med Hurum kommune. Røyken Venstre opprettholdt forslaget om å gå videre med prosessen og fikk støtte av SV og Ap.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Et trist vedtakt, mener Venstres Lasse Thue.

Foto: privat

– Jeg mener rapporten gir flere elementer som viser at vi kunne fått flere tjenester og større fagmiljøer av en sammenslåing. Høyre fokuserer ensidig på om det gir økonomisk gevinst, og det gjør det ikke, sa Venstres gruppeleder Rebekka Borsch etter vedaktet.

– Vi ser de to kommunene som ett geografisk område, hvor vi har felles utfordringer på blant infrastruktur og samferdsel, sier Borsch videre. Vi kunne fått flere tjenester og større fagmiljøer av en sammenslåing.

– Jeg ser det ikke som sannsynlig at Hurum vil oppleve et ønske om å slå seg sammen med Røyken etter denne prosessen. Det jeg synes er trist, er at flere av innleggene burde vært debattert. Rapporten gir et godt utgangspunkt for en diskusjon, og den stopper i kveld før den kommer i gang, sa Lasse Thue (V) og mente samtidig at det ved neste korsvei ikke nødvendigvis er opp til lokalpolitikerne å få bestemme hvordan grensene på Hurumlandet skal se ut.

– Det kan nok skje at noen høyere myndigheter ser på strekene på kartet. Dette var vår mulighet til å frivillig være med å tegne våre kart, sa Thue.

Les mer om kommunestyrets vedtak i RHA og Drammens Tidende.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**