Bro over Oslofjorden til halv pris

Stortingskandidat Rebekka Borsch (V) er en av mange som har engasjert seg i saken om bro over Oslofjorden. Hun mener argumentene for å droppe et nytt løp i Oslofjordtunnelen blir stadig flere. I stedet ønsker hun en velfungerende bro, og nå har fylkespartiet tatt saken i egne hender.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Stortingskandidat Rebekka Borsch.

Foto: Finn Dale Iversen

— Etter at Statens vegvesen (SVV) nå i februar la fram sin vurdering av kostnader og tidsramme for bygging av bro, har Buskerud Venstre bedt LMG Marin om å få innsyn i en rapport som har blitt laget om et flytebro-prosjekt i Nordfjord, forteller Borsch.

Statens vegvesen mener bro vil koste minst 7 milliarder kroner og stå ferdig tidligst i 2026. Men Selskapet LMG Marin mener de kan halvere både tiden og kostnaden. Den foreslåtte flytebroen har videre fire kjørefelt i tillegg til gang- og sykkelfelt. Det er også mulig å bygge ut broen tilpasset lette hurtigtog tilsvarende Gardermobanen. Kostnadene for denne løsningen skal havne på 3,4 milliarder kroner, med et moderat tillegg dersom man vil ha mulighet for å legge til tog.

Les mer hos Røyken og Hurums Avis

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**