Bygningsrådet vil gi dispensasjoner i strandsonen

Bygningsrådet i Røyken vendte det døve øret til Fylkesmannen og fire andre klagere i en delingssak hvor kommunen vil gi dispensasjon til to boliger i strandsonen. – Det er direkte respektløst å overse klagene fra alle som engasjerer seg, kritiserer Venstres gruppeleder Rebekka Borsch.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Rebekka Borrsch, Venstre

Foto: privat

– Dispensasjoner slik jeg har forstått det skal brukes unntaksvis og i saker hvor det er av stor allmenn nytte. Her vil det bety forholdsvis store inngrep i et område hvor det er mye fritidsaktivitet, så dispensasjonen fungerer sånn sett totalt motsatt, sier Borsch.

Fylkesmannen i Buskerud, Oslofjorden friluftsråd, Nærsnes Kystlag, Nærsnes og Åros Idrettsforening og Nærsnes Vel hadde på sin side helt andre tanker og klaget på delingstillatelsen. Klagerne fra Nærsnes viser til at området det er snakk om ligger ved «Propsen», en badeplass som hver sommer brukes av innbyggere ikke bare fra Nærsnes, men også flere steder i kommunen.

Fylkesmannen og Friluftsrådets klager går i hovedsak på at fradelingen ikke er forenelig med gjeldende forvaltning av strandsonen.

Les hele oppslaget hos RHA

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**