POLITIKKENS HARDE VIRKELIGHET

Redaktør i Bygdeposten Knut Bråthen i leder om Runolv Steganes arbeid for Venstre i Sigdal og Buskerud: “Han har ofret alt og nettopp derfor føles dette urettferdig.” Bråthen har fulgt det politiske liv i Sigdal og Buskerud i 25 år. Han har vært journalist i Fremtiden og Drammens Tidende. Nå er han redaktør av Bygdeposten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

“Han har ofret alt og nettopp derfor føles dette urettferdig.”

“Få lokalpolitikere i Norge kan vise til makan til politisk CV og hvis man kan si at en enkeltpolitiker nesten alene har endret sin kommune, så er det Stegane.”

POLITIKKENS PRIS
I 30 år har Runolv Stegane vært den mest profilerte Venstrepolitikeren i Buskerud. Nå er han ikke engang funnet verdig en plass på lista til fylkestingsvalget neste høst. Så sent som i forrige periode var han fylkesvaraordfører.

At partiet han har lagt ned så mye arbeid for, både politisk og administrativt, vender ham ryggen på denne måte er både uverdig og oppsiktsvekkende.

Runolv Stegane

Foto: Torbjørn Tandberg

IFØLGE ham selv kom dette som lyn fra klar himmel og han fikk ingen signaler om dette da han var i dialog med nominasjonskomiteen. At et parti ønsker fornyelse er ikke noe nytt, men det er smidigere måter å avslutte et liv i fylkespolitikken på enn måten Venstre her har opptrådt.

SKAL vi tippe utfallet av saken er ikke Steganes liv i fylkespolitikken over. Han har mange støttespillere og det kan være duket for høye bølger og spetakkel på det kommende nominasjonsmøtet, hvis han vil ta opp kampen. Etter 30 år i politikken kan det kanskje være godt å bruke tiden sin på andre ting en tunge dokumenter og langdryge møter. Men det må hovedpersonen i denne saken selv bedømme.

VI som husker da han startet sitt politiske virke, fra bakrommet til Stegane Sport i Prestfoss, minnes at han kom inn som et svært friskt pust i Sigdalspolitikken. Den ble aldri helt den samme igjen. År etter år i sak etter sak har Stegane tordnet og advart, stilt de vanskelige spørsmålene og blitt uthengt som både illojal og sviker. Men han har stått støtt og han har blitt akseptert.

FÅ lokalpolitikere i Norge kan vise til makan til politisk CV og hvis man kan si at en enkeltpolitiker nesten alene har endret sin kommune, så er det Stegane. Det har ikke skjedd uten sverdsalg, sviende nederlag og regelrett politisk isolasjon til tider. Men han har alltid kommet tilbake. For Venstre har dette vært en svært spennende tid. Før Stegane var Venstre et ikke-eksisterende parti i Sigdal. Det var også et mikroparti i fylkessammenheng. At det tidvis har nådd fram og fått innflytelse skal Stegane ha mye av æren for. Det meste har handlet om politikk for Sigdølingen som også er ansatt i partiet. Han har ofret alt og nettopp derfor føles dette urettferdig.

Knut Bråthen, ansvarlig redaktør Bygdeposten.
Lederartikkelen er gjengitt direkte etter avtale med Bygdeposten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**