Stø kurs mot brudd på klimaforliket

I dagens spørretime påpekte Venstre ovenfor Statsministeren at Regjeringen er på stø kurs mot brudd på Klimaforliket. Hvis man legger forslaget til statsbudsjett for 2011 til grunn, vil klimagassutslippene i Norge være på nesten 58 millioner tonn i 2020, en økning på 13 prosent.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

I 2008 inngikk regjeringspartiene og opposisjonspartiene Venstre, Høyre og Kristelig Folkeparti Klimaforliket. Avtalen innebærer en sterkere satsing på flere områder, blant annet på fornybar energi, på forskning og teknologiutvikling, og tiltak for å redusere utslippene fra transportsektoren. Avtalen sier også at Norge skal kutte de nasjonale klimagassutslippene betydelig.

Flere av de konkrete tiltakene som ble avtalt i forliket er ikke fulgt opp. I avtalen, punkt 3.1, legger Regjeringspartiene til grunn at den økte innsatsen mot avskoging og klimatiltak i utviklingsland ikke skal gå på bekostning av dagens norske innsats mot internasjonal fattigdom. Men i statsbudsjettet for 2011 er den reelle bistandsprosenten kun 0,94% av bni, hvis man trekker fra innsatsen mot avskogning og klimatiltak i fattige land. I 2008 var den 0,98%.

Venstre tok opp Klimaforliket i spørretimen i dag.

Foto: © Joao Virissimo | Dreamstime.com

Klimaforliket har hatt stor betydning når det gjelder å utnytte forskningsmulighetene innenfor fornybar energi og CO2-fangst og lagring. Avtalen innebar en økning i bevilgningene til minimum 600 millioner i året.

– Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2011 er et dårlig budsjett for forskning generelt, og klimaforskning spesielt. Det reagerer jeg kraftig på, og jeg oppfatter dette som et brudd på klimaforliket. Jeg forventer at de rødgrønne partiene retter dette opp når Stortinget nå skal behandle budsjettet, sier Venstres leder Trine Skei Grande.

Skei Grande viser til at lovnaden om en opptrappingsplan for klimaforskning — et sentralt element i Klimaforliket — slett ikke innfris i forslaget til statsbudsjett for 2011.

– Tvert imot innebærer forslaget for statsbudsjett for 2011 en reduksjon i klimaforskningen på 37 millioner kroner. Det kan overhodet ikke karakteriseres som en "opptrapping" på noen som helst måte, sier Skei Grande.

I januar 2009 vektla statsråd Tora Aasland overfor Stortinget at innspillene fra arbeidsgruppen Klima21 skulle konkretisere opptrappingsplanen for klimaforskning. I februar i år la gruppen frem en konkret anbefaling om en milliard kroner mer til klimaforskning innen 2015.

– Det er svært skuffende at regjeringen ikke følger opp sine egne løfter — både til velgerne og til partnerne i klimaforliket. Forslaget til statsbudsjett vil ramme viktige satsningsområder som fornybar energi og karbonfangst og -lagring, påpeker Skei Grande.

– Venstre forventer nå at regjeringspartiene på Stortinget kommer Venstre i møte, og gjør de nødvendige endringene i budsjettet for å følge opp Klima21-strategien, sier Skei Grande.

Også administrerende direktør Arvid Hallén i Forskningsrådet påpeker dette i en kommentar på Forskningsrådet nettsted:

– Selv i et ellers svakt budsjett burde det vært en selvfølge å opprettholde det bevilgningsnivået som klimaforliket sikret til energi- og klimaforskning, og i tillegg følge opp det viktige strategiarbeidet i Klima21, sier Hallen til nettstedet.

Regjeringens brudd på klimaforliket med hensyn til klimaforskning føyer seg etter Venstres syn inn i rekken av andre miljøskuffelser i forslaget til neste års budsjett.

– Heller ikke i år får Regjeringen på plass gode virkemidler for mer fornybar energi, rensing av Kårstø eller et skikkelig grønt skatteskifte. Vi hadde forventet at regjeringen skulle begynne å ta klimaforliket og klimakrisen på alvor, sier Skei Grande, som mener statsbudsjettet neppe vil redusere Norges CO2-utslipp i 2011.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**