Mer forpliktende samarbeid mellom Oppland og Hedmark

– Fylkestingsrepresentant for Venstre i Hedmark, Mirjam Engelsjord, tok i felles fylkestingsmøte 11.06.2014 med Oppland til orde for mer samarbeid om felles utfordringer som blant annet å skape kunnskapsintensive arbeidsplasser, styrke regionalt forskningsfond, utvikling av reiseliv, Teater Innlandet, samferdsel, skog- og trestrategi, Energiråd Innlandet, E-6, felles Mjøssykehus og innlandsuniversitet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Hedmark Venstres fylkestingsgruppa vil ha et mer forplIktende samarbeid mellom Hedmark og Oppland. Men må bli tydeligere og klarere definerte samarbeidsområder.

– Skal innlandsutvalget lykkes må våre felles politiske ambisjoner klargjøres. Der har vi en vei igjen å gå i felleskap, uttaler Fylkestingsrepresentant Mirjam Engelsjord.

Arenaer vi deltar på og samarbeider på kan variere, men det er viktig å gjøre noe mer UT av disse arenaer i Hedmark og Oppland. Vi står sterkere sammen der vi har felles utfordringer og muligheter, men tydeligere politisk ledelse og styring trengs.

Hva skal vi samarbeide om? Vår felles utfordring
– skape kunnskapsintensive arbeidsplasser på vårt felles naturressursgrunnlag, de naturgitte ressursene vi har. Begge fylker må komme fra råvare til videreutvikling og videreforedling. Dette er enkelt sagt Innlandets felles utfordring i dag. På sikt vil dette gi en kjempemulighet. Begge fylker taper på å ikke ta tak i dette.
– regionalt forskningsfond har vi felles, men fondet har for lite penger og vi har minst forskningsaktivitet i landet. Mener vi noe om innovasjon og forskning, så er det en konsekvens å styrke fondet. Bare 0,4 prosent av den totale forskningsaktiviteten skjer i Hedmark. 14 millioner kroner er for lite.
– Venstre savner reiselivet som samarbeidsområde i dokumentet vi har fått tilsendt. Viktig, og nevnt muntlig av mange i dagens Fylkesting. Felles ressursgrunnlag og mange felles trekk. Næringene samarbeider allerede, men vanskeligere å få øye på samarbeidet politisk. Sammen er vi største hytteregion i Norge og en av de større reiselivsregionene. Dessuten er dette en arbeidsintensiv næring som skaper arbeidsplasser, og en av verdens raskest voksende næringer. Vi har tusenvis av arbeidsplasser i vår region. RART AT INGEN AV HØGSKOLENE VÅRE HAR SPRÅKSTUDIER PÅ HØYSKOLENIVÅ.
– Teater Innlandet – må ikke skusle det bort, men utvide samarbeidet
– Fagskolesamarbeidet mellom fylkene er bra
– samferdsel: Mjøsnett og generelt samarbeid om kollektivtransport. Lite i dag. Må satses mer på dette, Jernbane, Vei og prioriteringer her er viktige
– Skog- og trestrategien støttes som samarbeidsområde

Hva med Energiråd Innlandet, nevnt muntlig, men ikke i innstillingen. Nye E6 i Stange, ekstra investeringer på 250 mill ekstra grunnet økt og mer intens årsnedbør. Energi, klima og miljø er glemt som samarbeidsområde? Hvorfor – vi har da Energiråd Innlandet sammen. Må styrkes.

Har felles sykehusregion. Ingen valg, vi må finne samarbeid, og ikke hele tiden rykke tilbake til start. Nytt felles Mjøssykehus – rydde opp i Sykehusstrukturen rundt Mjøsa. Noenlunde lik utforming og utfordringer i fylkene våre. Befolkningskonsentrasjon i Mjøsregionen, ellers store avstander.

Innlandsuniversitetet – frustrert over at prosessen har stoppet opp.

Avslutningsvis – et så vagt dokument om samarebeid mellom Hedmark og Oppland er ikke et tydlig og godt signal på et velfungerende samarbeid mellom fylkene våre.
Er redselen for å miste noe eget eller på kort sikt ved å samarbeide, større enn drivkraften ved å få til noe mer på lang sikt?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**