Et lite stykke på vei

Fylkesutvalget behandlet idag FRAM Bergen prosjektet, der tiltak for å bedre framkommeligheten for buss i Bergen ble foreslått. Dette prosjektet ble initiert av tidligere samferdselsminister Torill Skogsholm fra Venstre. Målsetningen har vært å komme fram til tiltak og løsninger som kan øke farten til busslinjene i Bergen med 20%.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Anne Beth og Harald

– FRAM Bergen er et lite steg i riktig retning for kollektivtransporten i Bergen, mener Harald Hove, gruppeleder for Venstre og medlem av fylkesutvalget. – Jeg skulle gjerne sett at sentrumskjernen ville vært en del av prosjektet, og at man hadde behandlet sambruksfelt som et tiltak, men dette må vi komme tilbake til. Erfaring gjort i byer lik Bergen viser at sambruksfelt kan være et godt alternativ, understreker Hove.

Den viktigste samferdselsutfordringen framover vil være knyttet til rutetilbud og framkommelighet for bussen. I dag er situasjonen slik at bussene ikke kommer raskere fram enn det de gjorde for flere år siden. Nå mener Venstre det er helt avgjørende å skaffe fram midler for å iverksette tiltakene man har vedtatt.

Hove understreker at FRAM Bergen ikke kan bli noen hvilepute for fylkeskommunen. – Vi har med dette gjort en del prioriteringer, men det er fortsatt mye som gjenstår på framkommelighetssiden, påpeker han. – Arbeidet må ikke avsluttes nå, men snarere trappes opp og følges opp. Bedre og billigere kollektivtransport er avgjørende for at framtidig transportvekst ikke skal skje med bil, konkluderer Hove.

For ytterligere kommentarer, ring:
Harald Hove, 9964 7023

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**