Hordaland må på banen!

Lange strekninger i landet vårt krever utstrakt bruk av tog. Effektive, pålitelige og klimavennlige transportløsninger er svaret. Allikevel går det for sakte. Dette skyldes manglende investeringer i infrastrukturen over lang tid og Venstre mener man nå må ta et krafttak for å ta igjen etterslepet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Nasjonal Transportplan er nå ute til høring og skal presenteres for Stortinget ved årsskiftet. Stortinget skal så neste år vedta en langtidsplan og den skal være retningsgivende fram til 2019. Venstre mener at det i disse planene må legges opp til meget betydelige utslippskutt fra veibasert trafikk og at det må bevilges langt mer til et bedre kollektivtilbud og da spesielt i befolkningstette områder. Bergensbanen dekker en strekning som er blant de mest reiste i landet, og det er derfor skrikende nødvendig at dette må gjøres til et satsningsområde.

Venstre vil peke på at samferdselssektoren må ta sin del av ansvaret for å redusere de nasjonale klimagassutslippene – så hovedprioritet i samferdselspolitikken er derfor å intensivere utbyggingen av en konkurransedyktig infrastruktur for miljøvennlig og ressurssparende gods- og persontrafikk. Det nytter ikke å kjøre nye tog på gamle krøtterstier – det er behov for økt kapasitet på jernbanen for å dekke behovet for gods og persontrafikk.

Fylkestingsgruppen

Foto: MK

Venstre vil ha mer jernbane for pengene, og Jernbaneverket må derfor moderniseres kraftig. Jernbane er trafikksikkerhet i praksis: Over 200 blir drept på norske veier hvert år. Mer enn 11.000 blir skadet. Statistikken viser at hvis vi kan bygge ut jernbanen slik at 30 % av lastebiltrafikken og 10 % av personbiltrafikken kan overføres til tog, ville vi få 40 færre drepte og 1.550 færre skadde i trafikken — hvert år. Eller sagt på en annen måte: 13 % færre ulykker

Samferdselssektoren står overfor store og spennende utfordringer, og i en tid da skatteinngangen er større enn noen gang har vi mulighet til å ta viktige, fremtidsrettede og miljøriktige grep. Venstres målsetning er radikalt mindre biltrafikk, spesielt i tettbygde strøk. Derfor ønsker Venstre et finansieringsprogram for å frigi midler til kollektivtransport, der både drift og framkommelighet inngår.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**