– Direkte pinlig av AP!

Dagens landsmøtevedtak gjør Arbeiderpartiet til eneste parti uten klart standpunkt i spørsmålet om oljevirksomhet utenfor Lofoten og Vesterålen. – Direkte pinlig av Arbeiderpartiet, mener Lars-Henrik Paarup Michelsen, stortingskandidat for Venstre i Hordaland.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Lars-Henrik Paarup Michelsen er skuffet over AP

– Når AP-landsmøtet ikke engang kunne gå med på det moderate kompromissforslaget som ble lagt fram i dag, er det en bekreftelse på at partiet styrer mot et ja til oljeaktivitet i disse sårbare havområdene etter 2010. Dette må være sørgelige nyheter for regjeringspartnere SV og SP. Men det er jo ikke noen hemmelighet at partiledelsen i AP står på oljeindustriens side i denne saken, sier Paarup Michelsen.

Han tror oljemotstanderne i AP må sitte igjen med en flau smak i munnen.

– Arbeiderpartiet er et dårlig miljøvalg. Partiet skrev seg inn i norsk miljøhistorie da Jens Stoltenberg felte Bondevik I regjeringen for å bygge gasskraftverk uten rensing på Kårstø. Nå legges grunnen for nok en stor miljøtabbe, i det miljøorganisasjonene kaller det største miljøspørsmålet før valget, sier Paarup Michelsen.

Venstre har foran årets valg sagt klart ifra at det ikke er mulig for å partiet å sitte i en regjering som åpner for oljeutvinning i Lofoten og Vesterålen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**