Landsmøtet – Krevde ny ruspolitikk

Gunn-Vivian Eide, stortingskandidat for Hordaland Venstre, satte i dag fokus på en pasientgruppe som systematisk diskrimineres i det norske helsevesenet: de rusavhengige pasientene. — Vi trenger en ny ruspolitikk, konkluderte hun.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Gunn-Vivian Eide

– Hvilken annen pasientgruppe opplever at de mister retten til behandling hvis de får tilbakefall av årsak eller symptomer, spurte Eide retorisk. – Hvilken annen pasientgruppe opplever at livreddende behandling ikke regnes som akutt hjelp?

Stolt av Venstre
Eide mente Venstre må regnes som Norges mest troverdige parti innen ruspolitikk. — Og det er jeg kjempestolt av, for som politikere må vi bidra til at de rusavhengige blir behandlet med verdighet og respekt. Vi kan anerkjenne at de er syke og vi kan gi dem rett til behandling på linje med alle andre med livstruende sykdommer. Og Venstre skal gå først i denne politiske kampen, lovte hun.

Gunn-Vivian Eide talerstol

Eide pekte på behovet for et nytt fokus i ruspolitikken, og mente det var åpenbart at Venstre skulle ta ledelsen. — For å si det med Johan Castberg: det trengs mot og tro! Og hvis vi som liberalere ikke har det nødvendige mot, hvem skulle da ha det, avsluttet hun.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**