Massiv kollektivsatsing

Venstre la i går frem sitt forslag til Nasjonal Transportplan. Partiet vil øke overføringene til kollektivtrafikk i kommunesektoren med omlag 13 mrd. kroner i perioden, over 10 mrd. mer enn den rødgrønne regjeringen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**


– Dette er en satsing som monner, sier Venstres lokale kollektivforkjemper og stortingskandidat Gunn-Vivian Eide.

buss

Venstre foreslår i sitt forslag til Nasjonal Transportplan en dramatisk økning i belønningsordningen for kollektivtrafikk. Dersom overføringene ble fordelt etter samme nøkkel som i 2008, ville Bergen sin årlige andel av midlene ha økt fra ca 32 millioner til ca 262 millioner. Altså en økning på over 700 %. Med en god søknad, f.eks med samtidig innføring av køprising, kunne Bergen ha fått betydelig mer enn dette.

Bedre, raskere og billigere buss
– Dersom de andre partiene på Stortinget er villig til å støtte dette forslaget, kan Bergen innføre den lenge planlagte satsingen med bussavganger hvert 5. minutt i rushtiden fra alle knutepunkt i bydelene, og hvert 10. minutt utenom rushtiden. Dette er tidligere beregnet til å koste ca 100 millioner pr år, sier Eide. – Med Venstres forslag ville det bla også blitt penger til mer effektivt billetteringssystem, familierabatt på bussen, elektronisk varsling av neste avgang på holdeplassene, og ikke minst en raskere utbygging av bybanen, påpeker hun.

Bybane

Bybanen inn i fremtiden
Overføringene til kollektivtrafikken skal også omfatte planlegging og investeringer i bybaner. Det er en rekke slike prosjekter på trappene slik som Bybanen i Bergen, på Nord-Jæren, Kolsåsbanen, ny Fornebubane og ny bane til Akershus sentralsykehus som vil gi et vesentlig bedre og mer fremtidsrettet kollektivtilbud i de aktuelle byområdene. heter det i Venstres forslag. Som en av Bybanens mødre er hun stolt over at Venstres stortingsgruppe nå vil satse enda mer på bybane og kollektivtrafikk.

Gunn-Vivian Eide

– Jeg gleder meg til Venstre skal i regjeringsforhandlinger til høsten, smiler Gunn-Vivian Eide. Hun er tredjekandidat på Venstre-listen, og med Sponheim i regjering har hun et reelt håp om å selv komme på Stortinget.

Les sak på bt.no

Fakta om belønningsordningen for kollektivtrafikk
En ordning som ble innført av daværende samferdselsminister Torild Skogsholm (V) for å stimulere til mer satsing på kollektivtiltak i byområdene.

Se her for mer

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**