Overleverte underskrifter

Gunn-Vivian Eide, stortingskandidat for Venstre og en av initiativtagerne for Bergensbanen 4-20-20, var i dag på Stortinget for å overlevere underskriftslister til saksordfører for NTP, Torstein Rudihagen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Overrekkelse 4-20-20

Venstre har i dag overlevert over 5000 støtteerklæringer for 4 timer Bergen-Oslo innen 2020. Underskriftene ble levert til saksordfører for Nasjonal Tranportplan, Torstein Rudihagen (AP). – Han ble imponert over antall underskrifter, og sa at han støttet våre visjoner fullt ut, forteller Gunn-Vivian Eide, som overleverte underskriftene på Løvebakken foran Stortinget. Sammen med henne møtte Sør-Trøndelag Venstres førstekandidat, Guri Melby, som har ledet en tilsvarende kampanje for Dovrebanen.

Gunn-Vivian Eide

– Det haster for miljøet
Samferdselskomiteen avgir sin innstilling til NTP på miljødagen, fredag 5.juni. – Da gjenstår det å se om det har vært noen bevegelse for Bergensbanen. Hvis vi mener noe med å ta ansvar for klimakrisen, må arbeidet med å forkorte reisetiden mellom Bergen og Oslo starte nå, ikke om 10 år, sier Eide.

Kampanjen for Bergensbanen har pågått siden påske, og Venstre har samlet støtte gjennom underskriftskampanje, et elektronisk opprop og en egen Facebookgruppe. Vi har samlet inn underskrifter både i Bergen, på Voss og Finse, og i Oslo.

Gunn-Vivian Eide overrekker underskrifter til Torstein Rudihagen, saksordfører for NTP

Stor støtte
– Pr. 1.juni-09 har vi fått ca 2250 underskrifter, pluss 600 på opprop.no og 2281 medlemmer av Facebookgruppen "Bergensbanen 4-20-20". Hvis vi tar høyde for at en del av medlemmene i facebookgruppen også har underskrevet på papir og/eller opprop.no, er det anslagsvis 5000 engasjerte mennesker som aktivt har støttet kampanjen så langt, forteller Eide.

Kampanjens krav er at Stortinget i NTP bevilger penger til tiltak som vil redusere reisetiden mellom Bergen og Oslo til fire timer innen 2020. Det vil på kort sikt gi store gevinster for fremkommelighet og miljø, og samtidig være starten på et fremtidig nett av høyhastighetsbane mellom de store byene.

Les om saken på NRK Hordaland og Avisa Hordalands sider.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**