Baner vei for køprising

Venstre ønsker regjeringens nye køprisingsregler velkommen. Nå er alle hindre ryddet av veien, mener partiet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Julie Andersland

Foto: Tor Blaha

— Vi er veldig glade for at Regjeringen har laget en veiledning for tiltak mot luftforurensing. Nå har byrådet i Bergen ingen unnskyldninger for ikke å sette i gang tiltak som fungerer, uttaler påtroppende bystyremedlem Julie Andersland og påtroppende nestleder i fylkestingets samferdselsutvalg, Alf Helge Greaker.

Kan bestemme selv
— Nå kan kommunen endelig selv bestemme om man vil ha køprising uten et omfattende stortingsvedtak, noe som jeg er veldig glad for, uttaler Andersland.

— Venstre vil bruke inntektene til investering i kollektivtilbudet, fortsetter hun.

— Fylkeskommunen har overordnet ansvar for kollektivtilbudet, planansvar og eier mye av vegnettet samtidig med at mye av midlene til samferdselsprosjekter fordeles gjennom fylkeskommunen, sier Greaker.

Alf_Helge_Greaker

Foto: Tor Blaha

Vi må henge med
Andersland og Greaker påpeker at hele luftproblemet er mangel på bærekraftig byplanlegging noe som er en langsiktig utfordring. Samferdselsdepartementet vil fremover konsentrere seg om byene som vil gjøre noe.

— Ballen er hos Bergen, og her må vi sørge for at Bergensregionen henger med, så vi håper fortsatt på et nytt byråd hvor Venstre deltar, med støtte fra det nye flertallet i bystyret. Da hadde mye vært gjort, avslutter de to.

Les saken hos BA.no

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**