Enhetstakst og sonesystem fremover

Venstre gikk til valg på at vi skulle få færre soner etter modell fra Sone Bergen. Det støtter alle partiene i fylket, så det er jeg er svært optimistisk på at det skal vi få til. Å gjøre hele fylket til 1 sone ser derimot ut til å ha store økonomiske utfordringer, sier nestleder i samferdselsutvalget Alf Helge Greaker.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Venstre var rett før sommeren med på et vedtak (med Høyre, FrP og Senterpartiet) om at hele fylket skulle bli en sone. Med en moderat takstøking på enkeltbilletten fra dagens 31 kroner til 33-34 kroner ville det koste litt over 40 millioner kroner. Dette skulle endelig bli vedtatt som en del av budsjett 2015. Nå har prislappen på dette tiltakt steget til over 60 millioner kroner og fylkesrådmannen er svært tydelig og bekymret for at dette kan bety mindre buss, bane og båt. Forøvrig hadde deler av opposisjonen (Ap, De Grønne) også forslag om en stor Hordalands-sone, men uten prisøkning, og hadde dette blitt vedtatt ville den økonomiske utfordringen vært enda større og vanskeligere.

For Venstre er det uakseptabelt å gjøre et budsjettvedtak som betyr kutt i ruteproduksjon. Da må vi finne andre løsninger. Å øke takstene litt, til moderat, hvis det fører til mer buss og bane og mindre biltrafikk, er en god ting. En takstøkning til 38,- for enkeltbillett kan derimot bli for mye, og avvise passasjerer.

I dagens møte i samferdselsutvalget (17.09.14) ba derfor Venstre om å få oversikt med nye tall, over hvor mye det vil koste å innføre 6,8 eller 36 soner. Sistnevnte er det som var fylkesrådmannens opprinnelige anbefaling, og som vil gi 90% av passasjerene i fylket en mye rimeligere og logisk billettpris. Bystyrets vedtak vedtak om køprising samt det kommende statsbudsjett kan også bety noe for den endelige modellen.
Venstre vil jobbe videre med denne saken i fylkeutvalget og endelig budsjettsak nærmere jul. Valgløftene skal holdes.

Alf Helge Greaker
nestleder samferdselsutvalget, Hordaland Fylkesting