Fylkesbudsjett 2008

Fylkesrådmannen la idag frem sitt forslag til budsjett for 2008. Venstre reagerer på mangelen på satsing på skolen, og er skuffet over at man ikke vil investere i framkommeligheten til kollektivtrafikken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Harald Hove 3

Foto: Kari Østervold Toft

Hordaland Venstre ser med glede at fylkesrådmannen følger opp Venstres gode initiativ fra Bergen og går inn for å videreføre enhetstaksten på kollektivtransport i Bergen. Det er også positivt at man går inn for å senke takstene i resten av fylket. – Dette viser en satsing på kollektivtrafikk som Venstre har etterlyst lenge, sier Harald Hove, gruppeleder for fylkestingsgruppen. — Venstre vil likevel prøve å finne rom for større takstreduksjonen. Venstre savner imidlertid investeringer for bedre framkommelighet for kollektivtrafikken. – Det er ikke alene pris som er avgjørende for om man tar buss eller bil, påpeker Hove. – Det er minst like viktig at man er sikker på at man kommer frem fort og i tide.

Samtidig er det med stor overraskelse man leste at fylkesrådmannen foreslår å redusere skolenes budsjett med hele 25 millioner kroner fra dagens nivå. – Dette er en helt feil prioritering fra fylkets side, sier Hove.
– Vi vil satse på en sterk kunnskapsskole, og da sender det helt feil signaler å prioritere på denne måten. Venstre vil søke å rette opp dette misforholdet ved budsjettbehandlingen, lover han.

Det foreslås en ny modell for budsjettering av utgiftene knyttet til videregående utdanning. Venstre forutsetter en skikkelig politisk behandling i forbindelse med budsjettbehandlingen for å vurdere hvilke virkninger en slik endring vil kunne få.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**