Hjemløse og tiggere

Hjemløse og mennesker som kommer til Norge for å tigge på gaten trenger lavterskel hjelpetiltak som tar vare på grunnleggende behov. Alle har rett til tak over hodet og til å bli møtt med medmenneskelighet og omsorg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Hender tigging tigger

Foto: Venstre

Reddet «tiggerpakken» til Bergen
Støtten til «tiggerpakken» opprettholdes i budsjettet til den nye regjeringen, etter krav fra Venstre.

Betaler 1138 kroner pr. dusj
I løpet av 20 dager med drift har bare 14 personer vært innom for å bruke dusjtilbudet for hjemløse på Straxhuset. Tilbudet er bordgjemt og dårlig, mener Venstre.

To har søkt om tiggermidler
Venstre håper på hjertevarme fra ny sosialbyråd.

Inviterer til ny dusjrunde
Ap og Venstre vil ha den nye sosialbyråden med seg attende til start i saka om tiggardusjane.

Hadde ikke dusj likevel
Romfolket og andre hjemløse får likevel ikke dusje på LAR-kontoret i Håkonsgaten. Årsak: De mangler dusj.

Hjerterått fra Høyre
På BT.no 21. mai kaller Høyres Anette Strand Arbeiderpartiet og Venstre for «lite konstruktive» i vår tilnærming til kommunens håndtering av hjemløse tiggere. Rom-folket får det ikke bedre av at vi kritiserer byrådet, mener hun. Om Strands forståelse av demokratisk debatt er noe vaklende, er hennes forståelse av situasjonen for tiggerne enda mer på gyngende grunn.

Kaldt og kynisk fra byrådet i tiggerdebatten
Debatten om hvilke helse og velferdstilbud Bergen bør gi tilreisende bostedsløse tiggere har rast den siste uken. Etter at regjeringen stilte midler disponibel for kommunene til å opprette akuttiltak for å bedre de menneskelige forholdene for denne gruppen, ble byens konservative byråd svar skyldig.

Galskap å blande rusavhengige og tiggere
Venstre reagerer kraftig på byrådets forslag om å sende hjemløse tiggere til Strax-huset.

Helt uklart om dusj for tiggere
Vil tiggere få gratis adgang til Sentralbadet? Ja, sier sosialbyråden. Uavklart, sier byrådslederen.

Ja til bad, nei til overnatting
Byrådet opnar Sentralbadet for tiggarar, men seier framleis nei til akutt-overnatting.

Bergen viser eit umenneskeleg ansikt
Høgrebyrådet i Bergen vil ikkje ta i mot Regjeringa si «tiggarpakke». — Dette er umenneskeleg, meiner bystyreopposisjonen.

Vil styrke morsmålsundervisningen
I bystyret onsdag fremmet Idun Bortne (V) et forslag om å styrke morsmålsundervisningen i Bergen.

Flertall av Venstre-velgere vil at tigging skal være tillat
Men Erlend Horn (V) er bekymret over at 6 av 10 velgere generelt vil gjøre det forbudt å be andre om hjelp.

Nei til «tiggerdusj»
Venstre vil ha dusj og toalett for utenlandske tigger i Bergen, etter modell fra Kristiansand. Men flertallet av bystyret sier nei.

Støtter tiggeforslag
Venstre ønsker å bistå utenlandske tiggere med bo-og sanitærtiltak.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**