Krever Bybanen regulert til Vågsbotn

— Bybanen må reguleres ferdig like til Vågsbotn. Det er et essensielt krav fra oss i Venstre, sier Erlend Horn og Per-Arne Larsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Horn Bybanen 2

Foto: Rundholt

I det kommende reguleringsarbeidet for bybanetrase til Åsane, er det kun foreslått konsekvensutredning for banen videre til Vågsbotn. For Venstre er dette langt fra godt nok.

Knutepunkt i Vågsbotn
— Vi må ha et langsiktig perspektiv her, slik at vi ikke opplever at det dukker opp ting som gjør det vanskelig å bygge banen videre til Vågsbotn, sier Erlend Horn, gruppeleder for Venstre i bystyret og nestleder i Komite for miljø og byutvikling.

— Dere tenker på den store utbyggingen av dette området?

— Ja, bekrefter Per-Arne Larsen, leder av Åsane Venstre og nestleder i Bergen Venstre.

— Vågsbotn vil lide av all trafikken i og med utbyggingen. Krysset er i dag et møtested for trafikk fra tre retninger. Ved å bygge et park and ride-anlegg og bybanestopp der, kan vi få dempet dette trykket.

Per-Arne Larsen

Foto: Ukjent

Et viktig krav
De to Venstre-politikerne advarer mot å la være å regulere bybanen helt frem til Vågsbotn.

— Dette vil være et veldig viktig krav fra Venstre i eventuelle forhandlinger om bybanen, sier Horn.

— Vi risikerer å angre på det dersom vi nå velger å utsette reguleringen. Da kan det fort bli glemt. Så her håper jeg at Venstre kan spille en viktig rolle i de neste ukene når bybanetraseen skal behandles i bystyret.

Byrådssaken om bybanetreaseen skulle opprinnelig legges frem for bystyret før sommeren, men ble utsatt til enten før eller like etter jul.

Mangler passasjergrunnlag
— Men foreligger det ikke et enstemmig bystyrevedtak på at bybanen skal videreføres til Vågsbotn?

— Jo, det er riktig, men det sier bare at strekningen fra Åsane sentrum til Vågsbotn skal konsekvensutredes. Det er nå blitt gjort, og konklusjonen er at det i dag ikke er passasjergrunnlag for å bygge dit. Men Bergen vokser. Vi må ikke alltid bygge en bane der det allerede er mye folk. Noen ganger kan det være smart å få på plass infrastrukturen før utbyggingen begynner.

Les hele saken på side 6 i Åsane tidende tirsdag 19. november. Du kan også lese mer om Bybanen til Åsane på side 4 og 5 i samme avis.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**