Venstre legger opp til ny Bybane-krig

I programutkastet som går til medlemmene i disse dager går det frem at Bybanen atter en valgperiode blir svært avgjørende for partiet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Bybanen i Bergen

Foto: Bybanen i samarbeid med BA

— Venstre vil fortsette å arbeide for at Bybanen skal være synlig og gå i det eksisterende gatenettet gjennom sentrum på en slik måte at størst mulig deler av sentrum får gangavstand til nærmeste stopp. For å sikre dette, ønsker Venstre at Bybanen skal gå over Torget og langs Bryggen, står det i forslaget.

Omstridt tunnel
Dette formuleres altså i ettertid av at Høyre og Frp fikk vedtatt at Bybanen skal gå i tunnel på den ene eller andre siden av Kjøttbasaren til Slakthustomten i Sandviken. KrF forlot byrådet og nå styrer Frp og Høyre byen i mindretall. Men blir det borgerlig flertall i valget om et års tid, da blir Bybanen lagt i forhandlingspotten – garantert.

Leder i programkomiteen, Per Arne Larsen, sier at programuttalelsen forutsetter en omkamp.

— Men de fleste tror jo at man vil møte veggen, bokstavelig talt, når man skal grave seg inn i området som Høyre og Frp nå legger opp til.

— Kan dere sitte i et byråd som bygger Bybanen i tunnel?

— Blir det en omkamp kan jeg vanskelig se at vi gjør det.

Ap lenger unna
Han mener Arbeiderpartiet står mye lenger unna Venstre enn det Høyre gjør i denne saken, og at det nok blir lettere å bli enig på borgerlig side.

— Jeg er ikke så veldig urolig for at vi ikke skal bli enige. Venstre og Høyre er enige i Bybanens idé. Den skal gå mest mulig i dagen og plukke med seg mest mulig folk mellom A og B, ikke være en hurtigbane mellom A og Å.

De fleste tror at Høyre og Frp må ha med seg både KrF og Venstre for å kunne danne et flertallsbyråd etter valget neste høst.

— Aps sjanser ser små. De har en hel regnbueallianse å samle bak seg i tillegg til sentrum, sier Larsen.

Les hele saken på side 5 i Bergensavisen søndag 24. august.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**