Bystyret vedtok køprising

Et av Venstres viktigste valgløfter fra 2011 fikk i dag flertall i bystyret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Opposisjonen overkjørte byrådspartiene i bystyret i saken om køprising, melder Bergens Tidende.

Diskusjonen om tidsdifferensierte bompenger begynte allerede i formiddag.

I mange andre europeiske byer har køprising fått ned både køene, utslippene, og luftforurensningen

Da fremmet Venstre en interpellasjon om saken. Byrådspartiene H og Frp motsatte seg imidlertid behandling av køpris-forslaget. Ifølge bystyrets reglement kan en sak avvises dersom 1/3 av bystyret motsetter seg behandling av en interpellasjon.

Problemene lot seg derimot ikke feie under teppet. Klokken 16.30 ble forslaget om køprising gjentatt da bystyret skulle behandle årsmeldingen om luftkvaliteten i Bergen. Her ble interpellasjonen fremmet på nytt – og fikk stemmene til Ap, SV, Rødt, KrF, Venstre, Sp, Byluftlisten og Miljøpartiet De Grønne.

– Denne debatten krever at vi avliver noen myter, og det er at dette rammer barnehagefamilier spesielt. Det er ikke tilfellet i denne saken. Jeg anmoder Høyre og Frp om å forholde seg til de rapportene som er lagt frem, og de faktaene som er presentert. Da kan vi ha en skikkelig debatt. De som blir rammet av denne saken er middelaldrende menn som kjører alene, sa Erlend Horn i debatten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**