Venstre på vippen i Bergen

For Venstre kan 5,4 prosent, som de får på BTs siste måling, være nok til å få makt i bergenspolitikken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Andersland 5

Foto: Mathias Fischer

På samme måling mister nemlig Frp, H og KrF flertallet de sikret seg i valget. Totalt ville de tre partiene fått 32 plasser i bystyret dersom denne målingen hadde vært gjeldende. Fire Venstre-stemmer sikrer flertall. Partiet kan også snu seg til andre siden. Der venter Ap, Sp, SV og eventuelle støtteparti som Miljøpartiet De Grønne og Rødt med til sammen 31 mandater. Også den konstellasjonen får flertall med Venstres stemmer.

Venstres gruppeleder, Julie Andersland, er naturlig nok fornøyd med posisjonen de får ifølge målingen.

— Dette viser at Venstre kan få en viktig rolle, og gir oss muligheten til å få gjennom mest mulig venstrepolitikk, sier hun.

Andersland understreker at Venstre fortsatt står ved ønsket om borgerlig samarbeid, men hun avviser ikke at de kan snu seg andre veien om de ikke får stort nok gjennomslag.

Høyre størst
— Vi står for det vi har sagt, og tror fortsatt vi vil få gjennomført mest av vår politikk i samarbeid med høyresiden. Men dersom det ikke er mulig, må vi se på andre muligheter, sier hun.

Størst i Bergen er fortsatt Høyre, som går frem 0,5 prosentpoeng til 33,5. Verken bybanekaos eller byrådskaos biter på teflonpartiet. Det skremmer ikke byrådsleder Ragnhild Stolt-Nielsen at de likevel er avhengig av Venstre.

— Det er ikke noe nytt, og jeg oppfatter at Venstre nå ser på seg selv som et borgerlig parti. Det er jo alltid spennende med partier i vippeposisjon, men jeg har tro på at Venstre vil holde fast på sin borgerlige profil, sier Stolt-Nielsen.

Les hele saken på side 17 i Bergens Tidende lørdag 11. oktober.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**