Utfordringer for ny byrådsleder

Budsjettet er den nye byrådslederens første, store utfordring. Venstre krever en bedre klima- og miljøprofil.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

 Julie Andersland krever en bedre klima- og miljøprofil på budsjettet, og vil ha Bybanen langs Bryggen tilbake på forhandlingsbordet.

Julie Andersland krever en bedre klima- og miljøprofil på budsjettet, og vil ha Bybanen langs Bryggen tilbake på forhandlingsbordet.

I går gjorde Ragnhild Stolt-Nielsen som hun lovet. Hun sendte brevet der hun informerte ordføreren om sin avgang som byrådsleder.

Det betyr at det bare er snakk om dager før hennes overmann i nominasjonskampen i Høyre, Martin Smith-Sivertsen, overtar jobben som byens fremste politiker.

Den aller første og viktigste saken for den nye byrådslederen, er å sikre flertall for budsjettet. Denne uken har sentrumspartnerne V, KrF og Byluftlisten hatt møter for å finne ut hva de skal kreve fra byrådspartiene Høyre og Frp. Forhandlingene starter sannsynligvis neste uke.

Gruppeleder Julie Andersland (V) sier at de forventer flere endringer. Blant annet krever Venstre en bedre miljø- og klimaprofil.

Andersland nevner også den sosiale profilen som en mangelvare i byrådets budsjettforslag.

Det er KrF enig i.

– For KrF er det viktig å få inn mer på det sosiale feltet. Det er også behov for å rette opp på andre felt, sier gruppeleder Marita Moltu.

Bybanestrid
Bybanesaken er trukket frem som en viktig grunn til at Stolt-Nielsen mistet makten. Men også etterfølgeren får trolig noe å stri med.

Om kort tid vil byrådet presentere en fremdriftsplan for bybaneutbyggingen. Da vil de samtidig bestille rapporter som viser om Kjøttbasaren-tunnelen faktisk lar seg gjennomføre.

Smith-Sivertsen har selv varslet at han er tilhenger av en lang tunnel under sentrum, dersom Kjøttbasaren-tunnelen ikke kan bygges. Men Andersland i Venstre nekter å gi opp Bryggen-traseen, og det kan avgjøre om partiet vil bli med på byrådssamarbeid.

– Jeg registrerer at Smith-Sivertsen har et syn, men det kommer en ny diskusjon rundt traseen dersom Kjøttbasaren-tunnelen ikke kan bygges. Vi har sagt at vi bare vil diskutere byrådssamarbeid om vi får en ny runde om Bybanen, med alle alternativene på bordet. Det gjelder fortsatt, sier hun.

Les hele saken her eller på side 8 – 9 i Bergens Tidende torsdag 16. oktober.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**