Anbefaler sprøyterom

Sprøyterom vil være fornuftig etter stengningen av Nygårdsparken, mener rusforsker under Rusfaglig forum i Bergen. Venstres Erlend Horn deltok i paneldebatten og er selvsagt helt enig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

– Hvis man stenger en stor, åpen russcene med mange brukere vil det være fornuftig å innføre sprøyte- eller brukerrom, sier Helge Waal, melder Bergens Tidende.

Professoren er en av Norges fremste forskere innen rusfeltet, og jobber ved Senter for rus- og avhengighetsforskning (SERAF). Torsdag presenterte han en undersøkelse som viser hvordan fem europeiske byer har håndtert åpne russcener, på Rusfaglig forum i Bergen. Alle byene har i flere år hatt sine egne «Nygårdsparker».

Bergen trenger et sprøyterom med bedre tilbud og lengre åpningstider enn i Oslo, mener Erlend Horn

Motargumentene holder ikke
Sprøyterom har vært en het potet i bergenspolitikken i årevis. Mens opposisjonspartiene, foruten KrF, argumenterte for brukerrom i paneldebatten, sa sosialbyråd Eiler Macody Lund (Frp) et foreløpig nei.

Venstrepolitiker Erlend Horn mente imidlertid at Lunds argument ikke holdt.

– Man kan ikke avvise sprøyterom fordi det ikke vil hjelpe alle. Det vil hjelpe noen, og det er godt nok. Vi må redusere overdosedødsfallene og så vidt meg bekjent har det aldri forekommet et eneste overdosedødsfall i noen av de 100 brukerrommene som finnes i verden, sa han.

I budsjettavtalen med de andre borgerlige partiene har Venstre fått flertall for at det skal opprettes et MO-tilbud også i sentrum. Det kan du lese mer om her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**