Skal ikke være direkterute

Jeg bor i Fyllingsdalen og jobber i sentrum. Bybanen er ikke ment å betjene slike som meg, skriver 6. kandidat for Venstre i Bergen, Ingrid Nergaard Fjeldstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Debatten om Bybanen til Fyllingsdalen er her, og sivilingeniør Gaute Baarøy har startet ballet. Å la Bybanen gå via Haukeland gjør reisen unødvendig lang, mener han. Det han overser, er at vi ikke bygger Bybanen til Fyllingsdalen for at vi som bor her skal til den til sentrum.

Det er en svært forståelig misforståelse. Et kjapt blikk på bergenskartet gjør at det er lett å tenke seg at Bybanen først og fremst skal frakte folk fra Fyllingsdalen til sentrum. Vi er derimot avhengige av å vite hvor folk reiser og hvilket behov Bybanen skal dekke, før vi kan si noe om hvor den bør gå. Og faktum er at Bybanen ikke trengs for å frakte oss fyllingsdøler til sentrum.

Ingrid Fjeldstad

Foto: Ingrid Fjeldstad

Busstilbudet mellom Fyllingsdalen og Bergen sentrum er kanskje det beste i byen. Samtidig viser reisevaneundersøkelsene at transportbehovet ikke bare gjelder sentrum, men folk som skal fra Fyllingsdalen til Mindre, Haukeland, Sandsli, Kokstad og så videre. Bybanen skal knytte Fyllingsdalen nærmere hele Bergen. Og gir i tillegg grunnlag for byutvikling langs traseen, noe som øker nytteverdien av banen.

Det er mange store samferdselsplaner i sving som får konsekvenser for Fyllingsdalen. Arnatunnelen, Ringvei Øst, Ringvei Vest – alt vil påvirke trafikkmønsteret vårt.

Jeg bor i Fyllingsdalen og jobber i sentrum. Bybanen til Fyllingsdalen er ikke ment å betjene slike som meg. Bybanen skal binde Fyllingsdalen sammen med de andre bydelene hvor kommunikasjonen er mye dårligere, og hvor folk i dag er avhengige av bil.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**