Krever ny barnehageplass til barna

SV og Venstre krever ny barnehageplass til barna som er kastet ut etter manglende foreldrebetaling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Loven slår fast at alle barn har rett til å gå i barnehage.

Over to uker etter at NRK først konfronterte oppvekstbyråd Jana Midelfart Hoff (H) med det som da var et mulig brudd på barnehageloven, og nå er fastslått å være ulovlig, sier hun at byrådet fortsatt ikke vet nok om saken, melder NRK.

NRK har gjennom en rekke artikler fortalt at hundrevis av barn er kastet ut av barnehage og SFO i Norge fordi foreldrene ikke har betalt regningen. En rekke storbyer benytter seg av regelverket, som sier at gjelden skal gjøres opp før ny plass skal tilbys. Utdanningsdirektoratet har imidlertid slått fast at praksisen er i strid med barnehageloven.

Mens byrådet i Bergen diskuterer lovtolkninger med Fylkesmannen, Utdanningsdirektoratet og KS, mener SV og Venstre det haster å tilby de utkastede barna ny plass. SV er spesielt opptatt av førskolebarna som har mistet plassen.

— De må byrådet få tak i fortere enn svint, og få tilbake i barnehagen, mener Oddny Miljeteig (SV).

Tar opp saken i bystyret
Venstres Julie Andersland er en av flere som tar saken opp i mandagens bystyremøte.

— Det er ikke akseptabelt å utrede dette videre i møter med KS og direktorater, mens barna det gjelder forblir uten barnehageplass, mener hun.

Les hele saken hos NRK Hordaland her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**